AQua[+]

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 66

AQua[+]

Voor stoomstrijkijzers kan je een plastic fles kopen met een magneetje erin. Het merk is AQua [+] en hij kost slechts 17 euro. Je moet de fles vullen met water en na een kwartiertje heb je kalkvrij water. Goed, he? Je hebt dus geen destilleerapparaat of ionenwisselaar meer nodig om water te ontharden. In het Nederlands heet hij Anti-kalk fles, in het Engels Magnetic Water. Op het etiket staat dat het water geioniseerd is en de kalkaanslag stopt van je strijkapparaat.

Dit kunnen we dus niet serieus nemen. Hoe kunnen we bewijzen dat deze Anti-kalk fles niet werkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: AQua[+]

Eenvoudig door de hardheid van het water voor en na behandeling te vergelijken.

Maar helpt dat om anderen ervan te overtuigen? Volgens mij verkopen ze als je dat onderzoek breed zou publiceren alleen maar meer van die apparaten....

Berichten: 107

Re: AQua[+]

Het zou me verbazen dat ze de term "kalkvrij" gebruiken, deze stelling is bij een test immers geen milliseconde houdbaar.

Wat ze waarschijnlijk zullen claimen is dat het magnetisch veld de ionen een bepaalde kant opjaagt waar ze een soort pre-kristallisatie ondergaan en grotere kristallen vormen die zich vervolgens niet meer tot ketelsteen aaneenhechten.

Een klassieke vorm van boerenbedrog die al vele malen door de verbruikersunie is aangeklaagd.

Ik heb ooit eens een "wetenschappelijke" verantwoording kunnen losweken van een vertegenwoordiger van de Natec, een buis met een stuk of 5 magneten (toen de neodymiums opkwamen was dat) van omgerekend een dikke 1000€. Er was een garantie op de werking maar NIET via kalkmeting, het staat me voor dat ze een stuk buis plaatsten die na een paar jaar visueel werd gecontroleerd op kalkafzetting.

Begin dan maar te procederen om je geld terug te krijgen .....

P.

Berichten: 133

Re: AQua[+]

Ik weet dat er meerdere fabrieken een kalkvrijer water garanderen met hun product, zoals de BRITA waterfilters. Maar zo ver ik in hun werkzaamheden heb verdiept dichten ze de meeste vage opmerkingen zoals kalk vrij water ed. door het opstellen van de kleine letters.

Als ik jou was, mspieksma, dan zou ik eens het gehele product als de gebruiksaanwijzing nalopen voordat je testen gaat uitvoeren op de kwaliteit van het water.

Berichten: 1.379

Re: AQua[+]

mspieksma kan het beste direkt besluiten deze magnetische ontkalkapparatuur niet te kopen. Ieder onderzoek is teveel moeite Deze aanbiedingen bestaan al tientallen jaren. Aanvankelijk benaderde men alleen de industrie. Nu ook de particuliere markt via de huis aan huis bladen.

Het bewijs dat het niet kan werken kun je ontlenen aan de zogenaamde gebruiksaanwijzingen. Er worden n.l. geen eisen gesteld aan de materialen waarin het water zich bevindt. Die hebben echter zeer uiteenlopende magnetische eigenschappen.

Ferritisch staal, al of niet als RVS, schermt het water geheel af van een uitwendige magneet. Austenitisch staal niet. Evenmin messing, koper, PVC en aluminium. Het feit dat de aard van de materialen er voor deze handelaren niet toe doet is al voldoende bewijs dat het alleen maar blufverhalen zijn. Als we al tientallen jaren op het "bewijs" moeten wachten kun je er van uitgaan dat het bewijs er helemaal niet is.

Het is echter niet allemaal zo rationeel als wij het hier graag zouden willen. Er ook nog een wijd verbreid volksgeloof in de heilzame werking van een magnetisch veld dat er echter niet is bij het zogenaamde magnetiseren. Oftewel het geloof in werkingen op afstand.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: AQua[+]

Ik was toevallig op Wikipedia aan het kijken wat magnetisme ook weer precies is. Wat schetst mijn verbazing? Onderaan het artikel Magnetisme staat bij Trivia dat magneten ook wel gebruikt worden in waterontharders! En dan klik je hierop en je hoopt dat ze gaan uitleggen hoe dat dan werkt... Nee dus! Bij Waterontharder staat dat een waterontharder een stof is die calcium- en magnesiumionen chemisch aan zich bindt en doen neerslaan. Nou, een magneet is natuurlijk niet zo'n stof! We moeten dus niet alles geloven wat er op Wikipedia beweerd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: AQua[+]

Pas het dan aan. ;)

Berichten: 1.379

Re: AQua[+]

In de laatste website en de laatste advertentie van 18-10-2009 wordt het magnetisch veld niet meer genoemd. In de afbeeldingen zien we dezelfde apparatuur. Maar daaraan wordt nu een andere werking toegeschreven.

Ik citeer:

" De Alpine waterdescaler verandert de kristalstructuur waardoor de kalkdeeltjes opgelost blijven in het water als calcium- en magnesiummineralen.

De kalkdeeltjes kunnen niet meer neerslaan en hechten in leidingen en apparatuur. De samenstelling van het water verandert niet.

Het gezonde effect van de kalkdeeltjes blijft behouden. Alleen de negatieve effecten van kalkaanslag (-----) zijn voortaan verleden tijd. "

Dus opnieuw wordt een werking op afstand, van buiten de waterleidingbuis naar binnen, gesuggereerd. Dat kan dus ook zonder magnetisme. Het wordt nu toch echt tijd om het Wikipedia artikel aan te passen.

Voor wie dit nog even wil verifieren: www.kalkaanslag.nl

Je vindt daarin ook een groot aantal tevredenheidsbetuigingen van enthiousiaste gebruikers.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: AQua[+]

Behalve www.kalkaanslag.nl heb je ook www.waterontharder.info en www.kalkvrij.nl. Bij deze derde site vind je bij de literatuur een artikel geschreven door Arjen Dijkgraaf, hoofdredacteur van het Chemisch 2 Weekblad [C2W]: Magneten doen iets met kalkaanslag... en dat is te meten. Hij was zo vriendelijk om deze publicatie uit het Poly Technisch tijdschrift van maart 1996 naar mij te e-mailen. Magneten doen wel iets met kalkaanslag, maar wat precies? Ik kan helaas het gescande artikel niet als bijlage bijvoegen, anders had ik het wel gedaan. Er worden vier verschillende fyische anti-kalkapparaten (FAK-apparaten) getest: twee met een magnetisch veld, een met een elektrostatisch veld en een met een elektromagnetisch veld. Wetenschappelijk bewijs voor de werking van deze FAK-apparaten is niet gevonden. In de Volkskrant stond tien jaar geleden een zeer informatieve publicatie:

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/ar...isschien_bewijs

Tot slot heeft het Kiwa (www.kiwa.nl) een rapport geproduceerd over de neveneffecten van FAK-apparaten op de waterkwaliteit:

http://www.wmd.nl/PDF_en_bestanden/BTO_200...K_apparaten.pdf

De laatste regel uit dit rapport luidt: De resultaten in dit onderzoek geven geen uitsluitsel over de werking van FAK-apparaten. Zij weten dus ook niet of FAK-apparaten al dan niet werken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: AQua[+]

mspieksma: wij als team kunnen bijlagen toevoegen.

Als je het artikel wilt mailen naar mij (beryllium[at]chemieforum[puntje]nl) dan wil ik het wel toevoegen. Is voor de discussie misschien wel aardig?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.379

Re: AQua[+]

Het is wel nuttig om je door studie een beetje voor te bereiden alvorens je je in de discussie stort. Probeer wat te lezen over de langelierindex van water. Die heeft betrekking op het al of niet oververzadigd zijn van water met kalk ( calciumcarbonaat)

De mogelijkheid van oververzadiging maakt de kalkafzetting vaak tot een onvoorspelbaar gebeuren.

De bepaling van de langelierindex is heel eenvoudig. Die kan men ook door scholieren laten doen met eenvoudige middelen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: AQua[+]

Hierbij het artikel!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: AQua[+]

Ik krijg dit:
PK����eYX;SbÄÅ¡·E�9y���p41.JPGUT �®ÄâJ2ÄâJUx�èèìýT]Í+(.Ü!¸=>kpw‚‡àÁÝ݃Ü]ƒÛ†à ¸=>m$8Áƒÿw¾s¾sî{w?îwïè¾£ÇÛ{Ô«ªfÉӻ9gU­U/K/À+y� H…ü—@ À@FACAÂ@CEÃ|…‰GK€â€¡Æ’ĂJAELË󚟏û57—¤¦œ˜Š·â€šÂ¹Â¢Å +ž"±"€Â¬µ"•ÂÂ£Â¦Â¡"þŸJ ^abâaã10ë‹p‹èÿü{é0áÁ°Â0PT�4&&ÔK@�PpPý€þ a`áà"Q �¯�h(hX88XXHn�$€å„â䐀ÇV5A rÁáNø‚H-YÛƒ«6ý‹†ËÔ5 Ÿ€ÂË†-Žž"‰›‡—_@PꍴŒ¬œ¼‚º†¦-+Ž®Å¾â„¢Â¹â€¦Â¥•µÂÂ­â€º=>‡§—·Âoèǰð

.... etc.
als ik opslaan als doe en dan hernoem naar .zip doet ie het wel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: AQua[+]

Firefox zeker?

@iedereen: dus even op je PC opslaan, dan moet het werken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer