[scheikunde] vetgehalte meten.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] vetgehalte meten.

we hebben door jullie forum gesurft en toen kwamen een goede methode tegen om vet uit voedsel te halen. ( zie http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=12329 bericht: drune134 Geplaatst: wo 13 februari 2008 om 07:31 uur) we hebben een probleem want we moeten weten welk kookpunt we nodig hebben voor de petroleum ether voor deze proef.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] vetgehalte meten.

Het lijkt me dat dat niet zo heel veel uitmaakt. De 60-80 variant lijkt me praktisch; verdampt niet extreem bij kamertemperatuur maar je hoeft ook geen rare sprongen te maken om het te laten koken. Bovendien is het (volgens Wikipedia) de variant die vaak gebruikt wordt in plaats van hexaan, wat ook voor vetextracties geschikt is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] vetgehalte meten.

k heel erg bedankt voor het verhelderen ;)

Berichten: 133

Re: [scheikunde] vetgehalte meten.

Als je alleen het vetgehalte hoeft te bepalen in een reeks stalen dan kan dit ook met de Nabije Infrarood techniek. Deze techniek meet eiwitten en vetten in de staal. De kans is aanwezig dat vooraf een ijklijn gemaakt moet worden.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] vetgehalte meten.

Als je alleen het vetgehalte hoeft te bepalen in een reeks stalen dan kan dit ook met de Nabije Infrarood techniek. Deze techniek meet eiwitten en vetten in de staal. De kans is aanwezig dat vooraf een ijklijn gemaakt moet worden.
Ik snap het niet precies. De proef gaat als volgt: we krijgen 100 gram warme maatlijd waarvan we de vetgehalte moeten meten. Ik neem aan dat de techniek niet daarop werkt? ofwel? 8-[

Berichten: 133

Re: [scheikunde] vetgehalte meten.

Misschien heb ik het een beetje scheef geformuleerd, maar de NIR (Nabije InfraRood) is een apparaat waar je ruw product in kan steken. door de infrarood stralen (rond het nabije infrarood sprectrum) worden eiwitten en vetten in het product gemeten.

Ik zou zeggen kijk vlot op google en daar staat het mooi uitgelegd NIR

Deze techniek heb ik zelf all gebruikt voor 2 opdrachten, zoals het vet en eiwit gehalte in frikandellenvlees en vrijevetzuren in biodiesel. Bij beide opdrachten is gebleken dat het opzetten van de ijklijn een paar uurtjes kost maar de eichte meting duurt 1 min!!

Reageer