vetten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

vetten

khad een klein vraagje, we hebben 10gram vet (zowel onverz als verz.)

Nu moet ik aantonen hoeveel gram verzadigd vet is en hoeveel daarvan onverzadigd is.

ik zelf dacht door het te laten afkoelen tot kamertemp. waardoor de ene vloeibaar blijft en de andere een vaste vorm aanneemt, maar ik kan het hierbij helemaal mis hebben.

Dus weet iemand hier iets meer over? alvast bedankt ;)

Berichten: 873

Re: vetten

Dat gaat je op deze manier niet lukken.

Vetten zijn triglyceriden, waarbij elke "glyceridepoot" verzadigd of onverzadigd is. Door verzepen krijg je vetzuren vrij die dan verzadigd en onverzadigd zijn. De hoeveelheid verzadigd en onverzadigd kun je vaststellen mbv gaschromatografie.

Deze verhouding is dan om te rekenen naar vezadigd en onverzadigd vet.

Je moet om te beginnen een gaschromatograaf hebben. Een beetje chemicaliën, wat glaswerk en dan moet het wel lukken.

Als je de mogelijkheid hebt, NEN-ISO 5508 en 5509 beschrijven de bepaling van de vetzuursamenstelling van oliën en vetten.

Via deze link kun je wat meer te weten komen over oliën en vetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: vetten

Ken je het joodadditiegetal (zie Wikipedia)?

Berichten: 6

Re: vetten

Drune, ik ben een tijdje bezig geweest en heb je site gebruikt. Maar mijn vraag is nu kun je dubbele bindigen met een microscoop op school zien? Want de andere methodes liggen te ver en kan ik niet aan komen.

Rube, ik heb er van gehoord.

Berichten: 873

Re: vetten

Ik ga er vanuit dat het een normale microscoop is dan is het antwoord: neen

Maar met een electronenmicroscoop gaat het denk ik ook niet, ik ben daar niet bekend mee dus dat is een slag in de lucht.

Misschien een lab in de buurt waar je de vetzuurbepaling misschien kunt uitvoeren?

Berichten: 243

Re: vetten

Met een knappe elektronenmicroscoop kan je tegenwoordig wel de ringstructuur van benzeen waarnemen heb ik wel eens vernomen. Op de middelbare school deden wij altijd een proefje met hexaan en hexeen, vervolgens voeg je dan een broomoplossing toe.

Het hexeen kleurt dan geel omdat de dubbele binding openklapt en het broom aan het hexeen addeert. Ik weet niet of dit hier ook gaat lukken :D

Berichten: 6

Re: vetten

drune134 schreef: Ik ga er vanuit dat het een normale microscoop is dan is het antwoord: neen

Maar met een electronenmicroscoop gaat het denk ik ook niet, ik ben daar niet bekend mee dus dat is een slag in de lucht.

Misschien een lab in de buurt waar je de vetzuurbepaling misschien kunt uitvoeren?
nee een lab zit hier niet in de buurt maar handig dat je het vermeld. Ik zal gewoon een verwijzing in mijn werkstuk zetten dat we naar een lab zijn geweest.

Daarnaast Mark jouw idee spreekt me wel aan als dit hierbij ook zou werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vetten

Mark J schreef: Op de middelbare school deden wij altijd een proefje met hexaan en hexeen, vervolgens voeg je dan een broomoplossing toe.

Het hexeen kleurt dan geel omdat de dubbele binding openklapt en het broom aan het hexeen addeert. Ik weet niet of dit hier ook gaat lukken :D
Je bedoelt het andersom? Het broom is oranjebruin, maar als je het bij een alkeen voegt is het product ook kleurloos.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 243

Re: vetten

Ja inderdaad, doordat het broom addeert aan het hexeen wordt het inderdaad kleurloos. Ik zat te denken dat hexeen gelig is, maar volgens mij is dit gewoon kleurloos ook :P

Of dit proefje trouwens gaat werken met de vetten waar het om gaat is de vraag, hexeen is een makkelijk molecuul waar praktisch geen sterische hindering optreedt bij de additie. Afhankelijk van het vet kan dit wel eens anders liggen.....

Ik zou zeggen: probeer het! Mocht het werken, dan kan je misschien gaan titreren met een broom-oplossing waarvan de concentratie bekent is en van daaruit terugrekenen :D

NB: het is wel van belang dat je weet hoeveel dubbele bindingen je onverzadigd vet bevat, anders kan je rekenen tot je een ons weegt maar niet tot het juiste antwoord komen 8-)

Berichten: 374

Re: vetten

chemischepaddestoel schreef: Drune, ik ben een tijdje bezig geweest en heb je site gebruikt. Maar mijn vraag is nu kun je dubbele bindigen met een microscoop op school zien? Want de andere methodes liggen te ver en kan ik niet aan komen.

Rube, ik heb er van gehoord.
met een gewone microscoop het sowieso niet omdat de golflengte van zichtbaar licht te groot is.

Het is wel mogelijk met een electronenmicroscoop maar dan moet de "momentum"(wat is dat nog maar in het Nederlands...) wel groot genoeg zijn.

Dit komt door: Afbeelding

Maar ga er maar niet vanuit dat je school een electronenmicroscoop heeft die "sterk" genoeg is.

Berichten: 180

Re: vetten

waarom moeilijk doen met broom terwijl het joodadditiegetal een "gestandaardiseerd" systeem is?

dus ik zou je joodgetal bepalen. (gaf RubenM volgens mij ook al als tip)

uiteindelijk weet je dan hoeveel dubbele bindingen je hebt. niet hoeveel onverzadigd en verzadigd is aangezien je ook meerdere dubbele bindingen per vetzuur kunt hebben. dat zul je toch met de gaschromatochraaf meoten doen.

Reageer