snelheidswet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

snelheidswet

Hallo

Kan iemand mij vertellen of je de snelheidswet mag toepassen op een reactie zoals Mg + 2HCl --> MgCl2 + H2 ?

Indien ik de snelheidswet toepas dan bekom ik voor deze reactie vt = k [HCl]t 2 . En dan lijkt het alsof extra Mg toevoegen geen invloed heeft op v. Maar als je extra Mg toevoegt vergroot v dan niet omdat het contactoppervlak vergroot?

Alvast bedankt voor een reactie!

Berichten: 1.379

Re: snelheidswet

@ Engeltje,

Bij Uw reaktie is de kathodische deelreaktie 2H+ +2e -----) H2 snelheidsbepalend voor de hele reaktie. Dat kun je eventueel bewijzen door er een druppel van een chloorplatinazuur oplossing aan toe te voegen. Er komt dan fijn verdeeld platina op het magnesium die bovenstaande deelreaktie katalyseert en zo het oplossen van het metaal in zoutzuur versnelt.

Als je extra magnesium toevoegt zul je wel een snellere reaktie zien. Maar per oppervlakte eenheid Mg wordt de reactie niet sneller.

Via katalyse kun je een reaktiesnelheidsconstante vergroten. En daarmee de reaktiesnelheid. Mits de roering heel goed is. Als deze onvoldoende is krijg je een gemengde reaktiekinetische-diffusielimitering van de reaktiesnelheid. In het algemeen kun je zeggen hoe beter de katalyse is hoe meer het stoftransport via diffusie de reactiesnelheid gaat bepalen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: snelheidswet

Is het dan correct om te stellen dat extra magnesium toevoegen enkel v vergroot indien er een katalysator is aan toegevoegd?

Berichten: 1.379

Re: snelheidswet

Neen, je kunt de oplossnelheid van het magnesium op drie, van elkaar onafhankelijke manieren vergroten:

1. Meer Mg nemen

2. Meer HCl nemen

3. katalysator toevoegen.

Maar je kunt natuurlijk ook twee of drie manieren tegelijk hiervan kiezen.

Het gebruik van formules is hier wat lastig omdat het een heterogene reaktie betreft. Een vloeistof reageert hier met een vaste stof.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer