Berekening bij titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Berekening bij titratie

Hallo mensen,

Ik moet op school een proef doen waar ik de concentratie van chloor moet bepalen. Ik weet dat dit soort vragen al eerder op dit forum zijn gesteld maar bij mij is alleen de berekening een probleem.

Ik ga steeds AgNO3 toevoegen waardoor de chloride ionen gaan neerslag volgens:

Ag+ + Cl- -->AgCl (s)

Ook voeg ik aan het begin een chromaat oplossing toe, om te zorgen dat er rood neerslag vormt wanneer alle chloride ionen zijn neergeslagen.

Als ik rood neerslag heb gekregen dan moet ik dus stoppen met de titratie. Nou moet ik berekenen hoeveel mL AgNO3 ik dan te veel heb toegevoegd.

Hoe moet ik dat doen? ik ben er al twee weken mee bezig maar ik snap het nog steeds niet 8-[

Groeten,

DvB

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Berekening bij titratie

Wat jij wil weten, noemen ze een blancobepaling. Je laat een blanco dus dezelfde stappen ondergaan als het monster en je voegt ook alle reagentia toe, behalve de stof die je eigenlijk aan het meten bent. Dat is dus een extra titratie die je daarvoor moet doen.

Berichten: 4

Re: Berekening bij titratie

maar hoe moet ik dan berekenen hoeveel ik te veel heb toegevoegd?

volgens mijn scheikunde leraar hoef ik alleen deze proef te doen, geen extra titratie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Berekening bij titratie

Dat meet je juist met die blanco.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Berekening bij titratie

als je weet hoeveel AgNO3 je op het moment van de kleurverandering hebt toegevoegd, dan weet je hoeveel Chloride er in de onbekende oplossing aanwezig was . Want 1 mol AgNO3 reageert met 1 mol chloride en vormt 1 mol AgCl , dat neerslaat.

elke druppel AgNO3 die je (volgens mij) teveel toevoegd, veroorzaakt die roodverkleuring van chromaat.

normaal zou je moeten weten welke de concentratie is van je AgNO3 -oplossing waarmee je de titratie doet, en als je dan weet hoeveel ml je hebt toegevoegd tot je die rode kleur krijgt, dan moet je kunnen uitrekenen hoeveel mol (hoeveel milimol) er gereageerd heeft en met hoeveel chloride dit dan overeenkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Berekening bij titratie

Beste DvB,

Cl- [aq] slaat neer met Ag+ [aq] tot AgCl . De kaliumchromaatoplossing is een indikator. Als alle Cl--ionen neergeslagen zijn, dan zorgt de overmaat Ag+-ionen ervoor dat CrO4- (geel) wordt omgezet in Cr2O72- (oranje). Dan weet je dat je het eindpunt bereikt hebt van je titratie. De berekening is eenvoudig: de zilver- en chloride-ionen reageren 1 op 1, dus als je weet hoeveel mol zilvernitraat je toegevoegd hebt, dan weet je hoeveel chloride-ionen er in je monster zaten.

Met vriendelijke groet,

Marcel Spieksma

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Berekening bij titratie

ik vermoed dat het chromaat enkel dient om bij het eindpunt van de titratie te zorgen dat elke druppel AgNO3 die in overmaat wordt toegevoegd, reageert met het aanwezige chromaat om een rood-bruine kleur te bekomen van Ag2CrO4 , wat wijst op het eindpunt.

Ik betwijfel echter of die omzetting van chromaat naar bichromaat hier van toepassing is, daar er niet echt over een zuur milieu sprake is.

Het is wel correct dat het Ag2CrO4 in bijvoorbeeld in HNO3 oplost met vorming van bichromaat, maar ik vermoed dat dit hier helemaal niets ter zake doet.

nog een hint: zegt de regel: VxC= V' x C ' je iets??

Berichten: 2.337

Re: Berekening bij titratie

mspieksma schreef: Beste DvB,

Cl- [aq] slaat neer met Ag+ [aq] tot AgCl . De kaliumchromaatoplossing is een indikator. Als alle Cl--ionen neergeslagen zijn, dan zorgt de overmaat Ag+-ionen ervoor dat CrO4- (geel) wordt omgezet in Cr2O72- (oranje). Dan weet je dat je het eindpunt bereikt hebt van je titratie. De berekening is eenvoudig: de zilver- en chloride-ionen reageren 1 op 1, dus als je weet hoeveel mol zilvernitraat je toegevoegd hebt, dan weet je hoeveel chloride-ionen er in je monster zaten.

Met vriendelijke groet,

Marcel Spieksma


Zoals Patrick zegt is dit door Ag2CrO4 neerslag. Ik denk neit dat de kleuromslag van chromaat naar dichromaat gebruikt wordt bij titraties. (zeker niet omdat de pH concentratieafhankelijk zal zijn.)

Je voegt eigenlijk een overmaat zilver(I) ionen toe omdat alle chloride zou neerslaan. Want er lost toch een kleine hoeveelheid zilverchloride terug op. (zie oplosbaarhiedsproduct.) Kan je het nu berekenen?

Ik denk niet dat je moet rekening houden met de kleine hoeveelheid zilver die met het chromaat reageert als indicator.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Berekening bij titratie

Beste DvB,

na onze uitleg had ik graag vernomen of je nu verder kunt met de titratie, want wij kunnen wel informatie geven en verklaringen op papier zetten, maar het zou ons ( ik toch) toch wel interesseren of je met de bekomen informatie verder kunt, meer nog, hoever je nu staat in de oplossing van uw probleem.

Wat je ondertussen aan berekeningen heb gedaan.

Berichten: 4

Re: Berekening bij titratie

bedankt forum leden voor jullie uitleg. Het is me nu wat helderder geworden :)

De formule C*V = C' * V zegt me niets. Ik denk dat wat mijn leraar heeft gezegd gewoon niet klopt.

Hij zei dat in het equivalentie punt de concentratie van de Ag+ ionen hetzelfde was and de concentratie Cl- ionen.

Ik dacht dacht de concentratie Cl- ionen daar gewoon 0 was omdat alles heeft gereageerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Berekening bij titratie

alle zilver heeft op het equivalentiepunt gereageerd met de aanwezige chloride. en daar 1 mol zilver reageert met 1 mol chloride om 1 mol zilverchloride te vormen, heeft uw leraar WEL gelijk door te zeggen dat de hoeveelheid aan gerageerde zilverionen dezelfde is als de hoeveelheid aan chloride die reageert.

Het is quasi correct om te stellen dat er na de reactie geen chloride meer aanwezig is omdat alles ongeveer heeft gereageerd met het toegevoegde zilver.

( ik ga hier niet beginnen over evenwichtsconstanten en dergelijke, want dat is waarschijnlijk nog te moeilijk)

Je hoeft dus te kijken hoeveel zilver(ionen) er zijn toegevoegd op het eindpunt om te weten hoeveel chloride dit dan betekent.

Maar uit deze info moet je nu toch wel kunnen berekenen hoeveel chloride er in het oorspronkelijk staal aanwezig was.

ik kijk uit naar je berekening!!

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Berekening bij titratie

Ik heb mij vergist. De overmaat Ag+-ionen slaan neer met het chromaatcomplex CrO42-:

2 Ag+ (aq) + CrO42- (aq) ---> Ag2CrO4 (s)

Deze vaste stof is roodbruin. De oplosbaarheid van zilverchromaat is iets groter dan de oplosbaarheid van zilverchloride. Daarom reageren eerst alle chloride-ionen met de zilver-ionen. Als alle chloride-ionen verdwenen zijn uit de oplossing, dan kleurt de oplossing na toevoeging van een overmaat zilvernitraatoplossing van geel naar roodbruin.

Deze titratie is de chloridebepaling volgens Mohr.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zilverchromaat

Berichten: 2.337

Re: Berekening bij titratie

patrickvda schreef: Het is quasi correct om te stellen dat er na de reactie geen chloride meer aanwezig is omdat alles ongeveer heeft gereageerd met het toegevoegde zilver.

( ik ga hier niet beginnen over evenwichtsconstanten en dergelijke, want dat is waarschijnlijk nog te moeilijk)

Je hoeft dus te kijken hoeveel zilver(ionen) er zijn toegevoegd op het eindpunt om te weten hoeveel chloride dit dan betekent.
Studenten die neerslagtitraties uitvoeren moeten ook wel met het oplosbaarheidsproduct kunnen werken denk ik, maar het verandert niks aan de denkwijze. Alleen moet je rekening houden met hoeveel Ag+ je extra hebt toegevoegd om de Cl- ,die terug is opgelost is, neer te slaan.

Berichten: 4

Re: Berekening bij titratie

bedankt voor de reacties wederom :)

Ik heb nu wat extra theorie gekregen ook van mijn leraar en ik realiseer mij dat mijn leraar wel gelijk had inderdaad...

Ik ga overmorgen mijn proef doen en als ik de berekening heb gedaan laat ik het even weten. Misschien hebben jullie dan nog eventuele op of aanmerkingen

gr,

DvB

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Berekening bij titratie

beste chemaniac,

mijn zinnetje met "quasi correct....." heb ik op papier gezet omdat ik de mening was toegedaan dat oplosbaarheidsprodukten en evenwichtsconstanten , voor de vraagsteller waarschijnlijk niet aan de orde was, gezien de zeer elementaire vraag: er ontstaat een neerslag, met gebruik van een indicator,...

maar het is correct dat eigentlijk de kennis van oplosbaarheden,oplosbaarheidsprodukt,evenwichtsconstanten,... hier eigentlijk niet zou mogen vergeten worden.

Ik was de mening toegedaan, bij het zien van de chemielevel van de vraagsteller, dat de kennis van de uitvoerige theorie omtrent neerslag en oplosbaarheid , dit hem waaschijnlijk te ver zou leiden, laat misschien staan :bekend zou zijn, maar ik kan natuurlijk hierover 'verkeerd zijn.'

desalniettemin: ik kijk uit naar de berekening van de titratie,door de vraagsteller

Reageer