Afsmelten ijskappen en verhoging zeepeil?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 119

Afsmelten ijskappen en verhoging zeepeil?

Hoi,

Ik was me iets aan het bedenken ivm het afsmelten van de ijskappen door CO2.

Nu, ik heb altijd geleerd dat het volume 9% groter wordt als je water naar ijs veranderd.

Maar ze zeggen altijd dat het zeepeil stijgt als de ijskappen afsmelten? Dat is toch niet logisch als je weet dat het volume eigenlijk kleiner wordt door het smelten? Ok, je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat ongeveer 10% van het volume van een ijsberg boven water zit.

Maar een simpele rekenoef: Je hebt een ijsblok van 10 Kilogram.

Door het smelten van het gedeelte dat onder water zit (9KG), gaat er ongeveer 9% van het volume verloren (0,81KG), je hebt dus 8,19 liter water over.

Je hebt dan nog 1KG water over dat zich boven water bevind, als je die optelt bij de 8,19 liter, kom je 9,19 liter water uit. Dan zou het zeepeil toch moeten dalen ipv stijgen?

Ik moet er nu wel een gigantische rekenfout maken, of m'n logica moet echt ver te zoeken zijn, want ik begrijp niet echt hoe ze erop komen dat het water zou stijgen?

Iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Afsmelten ijskappen en verhoging zeepeil?

De wet van Archimedes heeft als consequentie dat de zeespiegel niet verandert als er drijvend ijs smelt. Het probleem zit hem in ijs dat op land ligt, zoals in Groenland en op Antarctica. Smelten daarvan zorgt gewoon voor meer water in de zee.

Je fout zit hem in het door de war halen van volume en massa. 10kg ijs is ca. 11 liter, waarvan precies 10 liter onder water zit. [even zoet water aannemend]

Berichten: 119

Re: Afsmelten ijskappen en verhoging zeepeil?

Aha bedankt :)

Dat weet ik dan ook weer bij!

Reageer