derivatisatie triglyceriden uit boter

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

derivatisatie triglyceriden uit boter

Na het extraheren van de triglyceriden uit de boter heb ik deze opgelost in diethylether. Nu daarna KOH in methanol toegevoegd om de esterificatie te laten opgaan. Ten slotte na de reactie octaan toegevoegd om de gevormde esters over te brengen naar deze fase. Nu is mijn vraag: in veel artikels die ik vind wordt diethylether gebruikt als solvent. Nu waarom gebruiken ze dit solvent en bv niet tolueen? Want diethylether is toch veel vluchtiger?

Bedankt!

Berichten: 2.399

Re: derivatisatie triglyceriden uit boter

Waarom derivatieer je?

Gc analyse?

Wil je dan juist niet een vluchtig oplosmiddel?

Berichten: 2

Re: derivatisatie triglyceriden uit boter

Ja vergeten te vermelden, derivatisatie voor GC analyse. We zijn bezig met het onderzoek van transvetten in boter, en willen uit de GC het transvet-gehalte bepalen. Nu de prof had ons de vraag gesteld waarom we net diethylether gebruiken en geen tolueen ofzo, maar is het dan gewoon omdat de diethylether vluchtig wordt in kolom en tolueen niet?

Berichten: 2.399

Re: derivatisatie triglyceriden uit boter

Tolueen is veel minder vluchtig, zoek de kookpunten maar eens op. Dit is zeker een voordeel bij GC analyse. Diethylether is ook nog iets polairder als tolueen, maar ik denk dat in beide gevallen de partition coefficient gunstig is.

Berichten: 873

Re: derivatisatie triglyceriden uit boter

Praktisch bekeken zou ik kiezen voor een oplosmiddel dat een iets hoger kookpunt heeft dan diethylether. Ik gebruik voor de bepaling van de vetzuursamenstelling iso-octaan.

Het nadeel van diethylether is dat het erg vluchtig is waardoor de plunjer van je GC-injectiespuit makkelijker vast loopt. Bij iso-octaan (of pentaan of hexaan) is dit veel minder het geval.

Reageer