Nitraat en nitriet in groenten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Nitraat en nitriet in groenten

Hallo,

Ik maak een eindwerk over nitraat en nitriet. Als proef moet ik een bepaling van de concentratie (in mg/kg) nitraat en nitriet in verschillende bladgroenten en babyvoeding.



Mijn probleem is dat ik niets echt bruikbaar vind op het internet. Als proef heb ik al ondervonden dat de analysemethode een spectrofotometrische analyse is (wat een geluk dat we op school zo'n toestel hebben). Maar hoe het precies in zijn werk gaat vinden kan in nergens vinden tenzij in NEN? norm(maar die vind je niet gratis).

Daarom vraag ik jullie hulp, is er iemand hier die dat klaar en duidelijk kan uitleggen, of een bestand weet waar het in te vinden is, hoe ik de concentratie van nitraat en nitriet in bladgroenten kan onderzoeken. (Op de zoekfunctie van chemieforum vind je wel veel over nitraat en nitriet, maar dan vooral van nitraat en nitriet in water of mest.)

Is er ook iemand die mij kan uitleggen wat het verschil is tussen 'nitraat en nitriet' en 'nitraatstikstof en nitrietstikstof' waar ik dan wel al een analysemethode voor gevonden heb.

Groetjes Jelle

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Nitraat en nitriet in groenten

zal het helpen als ik vertel dat voor de bepaling je eerst de nitraat/nitriet moet oplossen in water wil je het uberhoubt bepalen?

een stukje spinazie in de spectro stoppen levert weinig nuttige data op.

misschien zoeken op extraheren nitriet
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 677

Re: Nitraat en nitriet in groenten

wat het verschil is tussen 'nitraat en nitriet' en 'nitraatstikstof en nitrietstikstof'
Nitraat is NO3- en nitriet is NO2-

Nitraatstikstof is het gehalte aan stikstof, gebaseerd op een nitraatanalyse, en nitrietstikstof is het gehalte aan stilstof, gebaseerd op het nitrietgehalte.

Berichten: 6

Re: Nitraat en nitriet in groenten

Maar met een Nitraatstikstof analyse kom ik dus niet bij mijn nitraat analyse die ik wil?

Is er iemand die toch iets concreets heeft over hoe ik het gehalte kan bepalen?

Groetjes Jelle

Berichten: 677

Re: Nitraat en nitriet in groenten

Toch wel: je bepaald het nitraatgehalte, en daaruit bereken je het nitraatstikstofgehalte.

Als een monster 1 mg/L NO3- bevat, hoeveel nitraatstilstof is dat dan?

Berichten: 6

Re: Nitraat en nitriet in groenten

Maar ik moet niet het nitraatstikstofgehalte bapalen, maar het nitraatgehalte, maar ik vind geen manier om mijn nitraatgehalte te bepalen.

Heeft er dan niemand iets concreet, met een principe en een stappenplan. Van begin tot einde. Een methode die af is, die je enkel moet volgen en daar is de uitkomst.

Re: Nitraat en nitriet in groenten

Helpt deze publicatie: Spectrophotometric Determination of Nitrate in Vegetables Using Phenol

http://www.bioline.org.br/pdf?ja06013

of deze

DETERMINATION OF NITRATES IN FOOD PRODUCTS

http://fbe.balikesir.edu.tr/dergi/20022/BAUFBE2002-2-16.pdf

en deze

http://www.idosi.org/aejaes/jaes2(2)/12.pdf

Berichten: 6

Re: Nitraat en nitriet in groenten

Ja en nee,

Ik vond deze versie na even zoeken

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:...9psqH5n4Z3BY8Lg

Maar daar beschrijven ze een HPLC methode: High Performance Liquid Chromatography, een toestel waarvan onze school niet rijk aan is en ze geven een methode voor de totale nitraat-nitriet concentratie.

Ik zoek een beschreven methode (zoals mijn bron) die gebruikt maakt van een coloriemeter (=spectro(foto)meter als ik mij niet vergis) wat we op school wel hebben. En daarbij ik en het nitraatgehalte en het nitrietgehalte kan bepalen.

Iemand een idee? (de moeilijkheid is dat deze schaars te vinden zijn tenzij je geld tegen de muur smijt)

Groetjes Jelle

Re: Nitraat en nitriet in groenten

De eerstelink is toch spectrofotometrisch?

Spectrophotometric Determination of Nitrate in Vegetables Using Phenol ;)

Berichten: 6

Re: Nitraat en nitriet in groenten

Het is niet zo stap per stap beschreven zoals ik liefst had gewild. Maar tussen de tekst, die meer als een life verslag leest, kan je de stappen wel ontcijferen.

Maar daarbij heb ik nog enkel nitraat en nog geen nitriet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nitraat en nitriet in groenten

Zo zul je ze later allemaal aantreffen. En het is de bedoeling dat je je eigen verslag uiteindelijk ook zo opschrijft ;)

Berichten: 6

Re: Nitraat en nitriet in groenten

Maar ik zoek nog een stappenplan, een verslag kan ik dan zelf schrijven als ik de proef gedaan heb.

Is er iemand die kan weet hoe je dit kan doen? Zoals ik al een tip kreeg van extractie (by ArcherBarry eerste post), zou ik die extractie dan met water kunnen uitvoeren en dan zoals de tip ook zei gewoon bepaling van nitraat en nitriet bij water doen? of zeg ik nu het antwoord op mijn vraag (want zo heb ik er nooit over nagedacht...)

Jelle

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nitraat en nitriet in groenten

Dat IS een stappenplan, maar dan in een verhaal getikt. Aan jouw om daar een werkplan uit te destilleren (lol).

Ik doe je een stukje voor:

The vegetable sample was chopped and ground in a porcelain mortar till homogeneous slurry was formed. 10g of the slurry was taken into a 250cm3 beaker by washing with 70 cm3 distilled water and 2.5ml of 4% NaOH was added.

1) Vermaal het groentemonster in een porseleinen mortier totdat een homogene slurry gevormd wordt.

2) Neem 10 gram van deze slurry, was deze met 70 ml gedestilleerd water en voeg 2,5 ml 4% NaOH toe.

Om je vraag over het water te beantwoorden: dat is precies dat daar gebeurt. In de lap tekst eronder wordt gezegd hoe het nitraat detecteerbaar gemaakt wordt.

De gebruikte reagentia daarvoor zijn zilversulfaat, geconcentreerd zwavelzuur en fenol. Met nitraat erbij krijg je nitrofenol. Dit hele goedje is niet wateroplosbaar, maar wordt het wel weer nadat er met natriumcarbonaat gewassen wordt, zodat je natrium nitrofenolaat krijgt.

Uit de grafiek die eronder staat, kun je eindconcentraties voor je ijklijn vinden. Als nitraatbron kun je kaliumnitraat gebruiken.

Daar heb je je stappenplan al, in heel grove lijnen. Ik heb ook een cruciale stap overgeslagen ;)

Van zelf iets te proberen leer je veel meer dan zomaar iets te copy/pasten van het internet. Nu kun je bij elke stap die je neertikt ook afvragen: "waar is deze voor?".

Reageer