Redox-reacties en katalysatoren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Redox-reacties en katalysatoren

Hallo,

Wij moeten voor scheikunde een praktische opdracht maken over de invloed van katalysatoren op de reactie tussen zink en zoutzuur. Daarbij voegen wij een zout per keer toe die dan als katalysator dient.

De reactievergelijking is (volgens ons) als volgt:

Zn (s) + 2 H30+ (aq) → Zn2+ (aq) + H2 (g) + 2 H20 (l)

########################

#Edit: reactievergelijking verandert #

########################

Dit is dus een RedOx-reactie, tot zover snappen wij het. Volgens ons werkt een katalysator zo:

Normaal: a + b → ab

Katalysator: a + k → ak

Ak + b → akb

Akb → ab + k

Maar wij kunnen niet verklaren waarom het ene zout wel als katalysator werkt en het andere niet. Daar ligt dus onze vraag. Ook zouden wij graag willen weten waarom het zout CuSO4 zo goed werkt, want dat bleek uit de resultaten.

Alvast bedankt,

Henk en Piet (V5-scholieren)

Berichten: 1.379

Re: Redox-reacties en katalysatoren

Henk en Piet,

Ik ga niet jullie PO maken. Maar ik kan wel een hint geven hoe jullie het moeten aanpakken:

Splits eerst jullie reaktievergelijking op in een kathodische en een anodische deelreaktie. Dat zijn reaktievergelijkingen waarin electronen voor komen.

Met zuiver zink is de kathodische deelreaktie nogal traag en deze kan gekatalyseerd worden door fijn verdeelde metalen die vanuit de oplossing op het metaal neerslaan. Ik denk aan fijn verdeeld platina, of nikkel of ijzer. Eventueel ook nog koper.

Als je een druppel metaalchloride aan de oplossing toevoegt kunnen er door een verdringingsreaktie katalyserende metaalkiemen op het zink neerslaan.

Soms zijn deze kiemen katalyserend, soms niet. Dat moeten jullie dus experimenteel uitzoeken. Schrijf bij alle reakties de reaktievergelijkingen op. Trek daarna conclusies uit je bevindingen en schrijf ze op.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer