Scheidingsmethode provitamine A uit wortel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Scheidingsmethode provitamine A uit wortel

Weet er iemand hoe je provitamine A uit wortel kan extraheren/titreren?

mvg Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Scheidingsmethode provitamine A uit wortel

Ik zou beginnen met de structuurformule opzoeken en kijken of de stof oplost in water, of een ander oplosmiddel, en of dat pH-afhankelijk is.

Dit is dus een hint ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Scheidingsmethode provitamine A uit wortel

Verder zal ik kijken naar de namen van de verschillende vormen van vitamine A (dus niet de provitamine). Daar valt ook veel uit te vinden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: Scheidingsmethode provitamine A uit wortel

Ik heb Bètacaroteen gevonden als synoniem. Deze is oplosbaar in spiritus. Hoe krijg ik de spirtus weer weg zodat het niet giftig is? We willen de provitamine a namelijk aan winegums toevoegen. (We mogen ze echter toch niet op eten)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheidingsmethode provitamine A uit wortel

Spiritus is gedenatureerde alcohol. Dat wil dus zeggen dat vit A oplost in ethanol. Als je dus aan 96% ethanol kunt komen die niet gedenatureerd is (en ja daar zit een heftige accijns), ben je klaar.

En die alcohol raak je kwijt door het spul in een droogstoof te zetten bij 50 °C ofzo. Dit had ook met de spiritus gekund, maar je weet nooit of er toch een restje methanol of methylethylketon (beide vaak gebruikte denatureringsstoffen) achterblijft. Dan lijkt me een beetje ethanol dat achterblijft, veel minder erg.

Reageer