Vorming van zwaveldioxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Vorming van zwaveldioxide

Hallo,

Voor de verklaring van mijn opdracht zit ik met een probleem.

In het rookgas zit een bepaalde mate van zwaveldioxide. (gemeten)

In het reactorvat heb ik vloeibaar ruwijzer (temp 1200 tot 1400 graden) waar ca 0,6% vloeibaar zwavel in zit.

Om te ontzwavelen maken we gebruik van twee reagentia die d.m.v. N2 worden geïnjecteerd.

Bij de verbranding van S naar SO2, speelt O2 een belangrijke rol. Echter er wordt geen O2 geïnjecteerd.

Kan het wezen dat door woeling aan het oppervlakte van het vloeibare ruwijzer, de zwavel verbrand met de zuurstof in de ruimte erboven?

Door de woeling vergroot je immers het oppervlakte en ik kan me zo voorstellen dat door druppelvorming de kans wordt vergroot dat er een reactie optreedt met de O2 tot SO2.

Hopelijk kan iemand me op weg helpen.

Groeten, Roy

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Vorming van zwaveldioxide

Weet je zeker dat je volledig zuurstofvrij werkt?

Hoeveel SO2 zit er in je rookgas?

Het lijkt mij tamelijk ingewikkeld om bij die temperatuur géén zwaveldioxide te krijgen...

Berichten: 1.379

Re: Vorming van zwaveldioxide

Het is wel belangrijk te weten welke twee reagentia door middel van stikstof worden geinjecteerd. Kunt U daarvan de namen vermelden?

Het is blijkbaar niet mogelijk het zwavel via slakvorming te verwijderen, zoals bijvoorbeeld fosfor.

Complete verbranding van zwavel aan het oppervlak vereist intensieve menging van vloeibaar metaal en gas. Een beetje woeling aan het oppervlak lijkt mij niet voldoende.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 180

Re: Vorming van zwaveldioxide

even een combi van meerdere posts van je.

en ik durf geen 100% antwoord te geven maar wel een 99% antwoord.

in de vraag van vandaag staat de volgende zin
Bij de verbranding van S naar SO2, speelt O2 een belangrijke rol. Echter er wordt geen O2 geïnjecteerd.
in dit topic zeg je: ,,Mijn praktijk opdracht gaat over het bepalen/berekenen van de energie die nodig is om de vrije zwavel vanuit vloeibaar ruwijzer (T=1375) te binden aan de Mg en de CaO welke door stikstof word geinjecteerd."

het (door mij verkorte) antwoord van Fuzzwood hierop is: ,, In feite wordt dit de totaalreactie: 2CaO + 2 S --> 2 CaS + O2"

voilà daar is de zuurstof

of heb ik dit mis?? (ik alleen gecombineerd, niet op waarheid gecontroleerd)

* edit: typo

Berichten: 19

Re: Vorming van zwaveldioxide

Idd daar heb ik ook aan gedacht, maar durfde niet met ckerheid te zeggen of dit ook zo aangenomen mocht worden.

Dat het vrijgekomen zuurstof van de CaO zich bindt met de S in het ruwijzerbad klonk mij te logisch, vandaar dat ik het niet durfde aan te nemen.

Er zijn in die omgeving nog andere elementen die ook graag met zuurstof reageren zoals Mg, Mn, P, Ti, Si, S ed.

Hoe kan ik met een goede methode bepalen welk element in het ruwijzer, de zuurstof het liefst naar zich toe trekt om ermee te reageren?

Er zijn veel elementen die ermee willen reageren, als S dus een grote kans maakt om met het zuurstof te reageren dan is het idd aannemelijk.

Thnx voor de reactie tot dusver, mijn vermoeden is bevestigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vorming van zwaveldioxide

Het punt is dat die oxides niet echt een gas vormen, iets dat SO2 wel is.

Reageer