hockeyballetje op ijs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

hockeyballetje op ijs

Ik hoorde laatst dat als je probeert te ijshockeyen met een normaal hockeyballetje, dus een hol plastic balletje, dat die dan kapotklapt als je hem op het koude ijs legt.

Heeft iemand een idee waardoor dit komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: hockeyballetje op ijs

Nog nooit gehoord...

Maar misschien omdat door de koude de inwendige druk afneemt?

Aan de andere kant: het balletje krijgt nogal eens een flinke tik te verwerken, dus ik kan me niet voorstellen dat het materiaal dat iets hogere drukverschil niet aan kan.

Ik zou anders geen reden weten.

Berichten: 2.337

Re: hockeyballetje op ijs

Overdruk of onderdruk zal wel een groot vershcil maken.

Berichten: 2.399

Re: hockeyballetje op ijs

bros worden van het materiaal bij een lage temperatuur?

Berichten: 41

Re: hockeyballetje op ijs

Ik weet niet wat een balletje kost, maar misschien leuk om eens te kijken of het ook werkelijk gebeurt? En of het gebeurt als je hem op het ijs legt (of in de vriezer --> dan zou hij bij Napoleons theorie na de vriezer ook niet meer op het veld te gebruiken zijn?) of pas wanneer je er tegen slaat met je stick.

Re: hockeyballetje op ijs

Waar gaat dit over?? en beukenootje waar komt dit verhaal vandaan

De bal

Een hockeybal weegt tussen de 156 gram en 163 gram en heeft een omtrek tussen de 22,4 cm en de 23,5 cm. De buitenkant van de bal is meestal glad, maar een naad of kleine putjes zijn toegestaan (dimple bal). Deze ballen worden vaak gebruikt bij hockey op een waterveld omdat deze ballen sneller rollen en minder stuiteren

Bron Wiki

Berichten: 107

Re: hockeyballetje op ijs

Is dat, gezien de afmetingen, niet eerder een voetbal ;)

P.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: hockeyballetje op ijs

Gerard heeft het over de omtrek van circa 23 cm. De diameter is dan circa 8 cm.

Da's nog een klein jong voetballetje. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: hockeyballetje op ijs

Ik weet niet of dit verhaal waar is. Ik speel zelf hockey (en ook wel eens als het vriest), maar ik heb het nog nooit gezien. En zeker niet dat een bal "uit elkaar klapt". Het gebeurt wel eens dat een hockeybal kapot geslagen wordt, maar dan komt er gewoon een scheur in en zijn er geen sprake van scherven of zo. Tenzij je met een kapotte bal blijft doorslaan, dan zal er uiteindelijk wel een stuk afbreken. Het kapotslaan van een bal gebeurt bij ons ook nog wel bij warmere temperaturen (25 graden of zo). Maar het zou kunnen zijn dat dit bij lagere temperaturen sneller gebeurt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: hockeyballetje op ijs

Ik speel zelf ook hockey en moet zeggen dat de jaren dat de mogelijkheid zich voor deed om te schaatsen en dus te ijshockeyen ik altijd gebruik maakte van mijn "normale" hockey" bal. Deze is nooit kapot gegaan door hem op het ijs te leggen en ermee te spelen. Wel is het zo dat de levensduur gewoon minder wordt omdat de kou het plastic wel aantast waardoor je een brossere bal krijgt.

Dit effect zie ik zo nu en dan ook wel voorbij komen op het hockeyveld zelf.

Reageer