Derivatiseringsreactie fenolen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Derivatiseringsreactie fenolen

Als aan een kaliumcarbonaatoplossing azijnzuuranhydride toegevoegd wordt, gaat dit dan veresteren, m.a.w. krijg je dan kaliumacetaat? En komt daar ook koolstofdioxide bij vrij?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Derivatiseringsreactie fenolen

Het azijnzuuranhydride hydrolyseert door het water tot azijnzuur. Het azijnzuur met carbonaat... daar komt het koolzuurgas vandaan.

Dus ja, er wordt acetaat gevormd, maar dat is niet de verestering. De verestering die jij wellicht bedoelt vindt plaats tussen het azijnzuur en de fenolgroep.

Het kaliumcarbonaat dient om het fenol in oplossing te houden, als fenolaat.

Berichten: 26

Re: Derivatiseringsreactie fenolen

Maar je gaat dus wel degelijk eindigen met kaliumacetaat, azijnzuur en koolstofdioxide (inderdaad, ik was een tussenstapje vergeten vermelden maar het ging mij om de eindproducten)

Dus er komt wel degelijk koolstofdioxide vrij bij de derivatisering van fenolen in aanwezigheid van kaliumcarbonaat.

(ik ben hier al lang van overtuigd maar ik zit hier met een ongelovige thomas die mij deed twijfelen)

Dankuwel :) !

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Derivatiseringsreactie fenolen

Ja, er komt wel degelijk koolzuurgas vrij bij de derivatiseringshandeling. Bij ons in het voorschrift staat expliciet vermeld dat je het derivatiseringsvaatje pas goed mag afsluiten als er geen belletjes meer zichtbaar zijn.

Berichten: 26

Re: Derivatiseringsreactie fenolen

IDD, ik had dit ook in ons voorschrift gezet, en ik kreeg reactie van een auditeur dat dit helemaal niet klopt, dat dat zever was van dat koolzuurgas dat vrijkomt en dat ik dat eruit moest zwieren, dat ik mijn cursus organische eens opnieuw moest raadplegen enz.

Dus ik ben heel blij dat ik gelijk heb! Dankuwel :) !

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Derivatiseringsreactie fenolen

Ach, een auditor is ook maar een mens die een auditcursus heeft gevolgd... ;)

Reageer