Welke vooropleiding nodig?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Welke vooropleiding nodig?

Hallo Allemaal,

Ik volg op dit moment de opleiding MBO Laboratoriumtechniek en zit in het 2e jaar.

Na dit jaar moet ik een keuze maken tussen Medisch (niv. 4) en Chemisch (niv. 4). Ik wil straks na mijn MBO graag de richting van de Biotechnologie in, alleen is het voor mij niet helemaal duidelijk hoe het nu allemaal zit. Ik heb daarom een aantal vragen en ik hoop dat jullie deze voor mij kunnen beantwoorden.

1. Welke richting moet ik kiezen om biotechnologie te kunnen doen?(Chemisch/Medisch)

2. Is biotechnologie op HBO of WO niveau?

2a. Als biotechnologie een WO studie is, welke richting moet ik dan kiezen op het HBO?

Ik heb al veel gelezen over de biotechnologie, maar misschien dat er hier mensen zijn die in deze sector werken of studeren/stage lopen die mij er nog iets meer over kunnen vertellen? Wat houdt het precies in, welke onderzoeken doe je en kun je hierin doorgroeien?

Op internet kan ik helaas niet zoveel vinden over de benodigde vooropleiding. Vandaar mijn vraag hier op dit forum.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden, alvast bedankt voor de moeite!

Met een vriendelijke groet,

Simone

Berichten: 723

Re: Welke vooropleiding nodig?

Als ik het goed begrijp zit je in het secundair onderwijs? Ergens halverwegen zo? Ben een vlaming en op een of andere manier verschillen onze onderwijssystemen verschrikkelijk hard.

Als je biotechnologie zou gaan doen, zou ik eerder kiezen voor een chemische opleiding dan voor een medische opleiding. Biotechnolgie heeft immers veel met chemie te maken, vooral dan biochemie. Je zal dan ook veel biologie hebben binnen zo'n richting. De biotechnologie houdt zich bezig met de wetenschap rond organismen en planten. Genetische manipulatie is hierbij een hoeksteen binnen deze wetenschap (Uiteraard is het breder dan dit). Ik neem aan dat je op wikipedia hierond wel veel zal vinden.

In België is de richting "Biotechnologie" an sich volgens mij enkel op universitaire niveau te volgen (je hebt wel bvb. de richting graduaat biochemie, optie gen technologie bvb, of industrieel ingenieur biochemie of een master opleiding biowetenschappen op hogenschool niveau).

Anders zijds gaan opleidingen binnen de faculteit wetenschappen steeds uit van een brede basis wetenschapen. Je zal dus veel fysica, wiskunde, chemie, ... hebben, ongeacht je studiekeuze binnen de richting wetenschappen. Gezien chemie en fysica toegepaste wiskunde zijn, is wiskunde ongetwijfeld een van de belangrijkste vakken wat betreft voorkennis (velen zijn het nu wrs niet met mij eens :P ). De basiswetenschappen zorgen ervaak voor dat mensen buizen. Dit is trouwens ook zo bij een hogeschool opleiding binnen de wetenschap. Je hebt steeds wiskunde en dit vormt voor veel mensen een probleem, omdat hier niet op hadden gerekend.

Samenvattend. Of je nu een medische vooropleiding kiest, of een chemische. Wiskunde blijft (naar mijns inziens) de belangrijkste factor. Die kleine voorkennis die je dan hebt op vlak van chemie, of medische wetenschappen is quasi niets tegen over de kennis die je opdoet in een academische en zelf profesionle opleiding.

Berichten: 365

Re: Welke vooropleiding nodig?

ik zou je adviseren (mits je beide leuk vind en kunt) voor de chemische richting te kiezen. In het vervolg onderwijs richting biotechnologie heb je in je anderhalf jaar gemeenschappelijk mbo voldoende voorkennis gekregen om het biologische op te pakken maar je hebt gewoon meer kennis nodig van chemie dan je in de klinische richting mee zal krijgen. Bovendien heb je dan een betere aansluiting op het hbo. In je vrije ruimte kan je overwegen om een mhbo traject te volgen waarmee je gelijk in het tweede jaar hbo kan instromen omdat je vanuit het mbo de practische vaardigheden van het eerste jaar al beheerst en de theorie al bijna hebt bijgespijkerd tijdens het mhbo gedeelte.

op het hbo kan je kiezen voor life science en evt kies je voor levensmiddelentechnologie

Berichten: 13

Re: Welke vooropleiding nodig?

Bedankt voor jullie reactie. Ik zit inderdaad op het secundaire onderwijs en moet de keuze gaan maken tussen medisch en chemisch. Beide richtingen zou ik aan kunnen alhoewel medisch mij iets meer ligt als chemisch.

Als ik chemisch nodig ben om biotechnologie te gaan doen, moet ik er iets harder aan trekken (vooral op scheikundig gebied) maar ik ga er vanuit dat de rest geen probleem moet zijn.

Dus er bestaat een mogelijkheid om in mijn laatste 2 jaar MBO, HBO erbij te pakken? Als MHBO? Ik zal eens gaan overleggen, heb hier nog niet eerder van gehoord. In ieder geval bedankt voor de tips, ik kan hier zeker wat mee!

Berichten: 365

Re: Welke vooropleiding nodig?

Ik werk op het MLO in Vlissingen en wij bieden het laatste half jaar van het mlo (4de klas) in samenwerking met de hogeschool zeeland dat traject aan. weet niet of jouw school die mogelijkheid heeft.

Berichten: 157

Re: Welke vooropleiding nodig?

Of biotechnologie een WO studie is weet ik niet, maar ik weet wel dat er op het HBO een life science studie is (misschien is dit hetzelfde?)

Als je MBO doet, kan je het beste chemisch kiezen en dan de richting biochemie, als dat mogelijk is. Anders analytisch.

Berichten: 164

Re: Welke vooropleiding nodig?

de enige biotechnologie hbo die ik weet is in leeuwarden. http://www.vanhall-larenstein.nl/Opleiding...echnologie.aspx

Berichten: 13

Re: Welke vooropleiding nodig?

Ik werk op het MLO in Vlissingen en wij bieden het laatste half jaar van het mlo (4de klas) in samenwerking met de hogeschool zeeland dat traject aan. weet niet of jouw school die mogelijkheid heeft.
Nee, dit is helaas geen mogelijkheid bij ons op school. :)

Berichten: 13

Re: Welke vooropleiding nodig?

Ik zit een beetje in tweestrijd, ik heb zowel mijn scheikunde als mijn medisch docent om raad gevraagd.

Het leukste van alles is, dat de scheikunde docent zegt dat ik chemisch moet gaan doen, terwijl de medisch docent zegt dat medisch een betere keus zou zijn. :P

Berichten: 723

Re: Welke vooropleiding nodig?

Doe vooral wat je het liefst doet.

Berichten: 365

Re: Welke vooropleiding nodig?

mijn advies was chemisch en ik ben de instructeur biomedisch..mischien geeft dat de doorslag?

mijn advies is ook gebaseerd op het feit dat ik merkte dat mijn chemische kennis hier en daar nogal tekortschoot toen ik de cursus biologie van de cellen aan de ou volgde. Heb hem welliswaar met een 7 afgerond maar heb tussendoor toch nog chemie bijgespijkerd. En ben alsnog aan de cursus basis scheikunde van de ou begonnen maar vrees dat dat voor mij (ondanks dat het als voorkennis geadviseerd was) toch net wat te hoog is gegrepen met name het gedeelte organische chemie...

Ben zelf 20 jaar terug gediplomeerd als mlo algemeen en microbiologisch laborant (nivo 4)

Berichten: 173

Re: Welke vooropleiding nodig?

Volgens mij bestaat er voor zowel HBO als Uni een biotechnologische opleiding. Volgens mij is hij alleen op het HBO als afstudeer richting (laatste 2 jaar te kiezen) van Biochemie. Zoek dat uit bij je lokale hogeschool. In Nijmegen weet ik zeker dat het kan.

Verder denk ik dat je maximaal 1/2 jaar kan gebruiken om door te stromen naar het HBO en dan zou je in het 2e jaar kunnen beginnen met misschien nog wat vakken in het eerste jaar.

Maar als het goed is kan een HBo instelling je in 1 mailtje antwoord geven op al je vragen. of bezoek eens een open dag ( de meeste zijn in feb april)

Veder kan ik je wel zeker chemie aanraden als je iets met technologie wilt gaan doen omdat je dan toch iets meer wiskunde en natuurkunde krijgt als bij medisch.

Berichten: 2.399

Re: Welke vooropleiding nodig?

sciencefreak schreef: Ik zit een beetje in tweestrijd, ik heb zowel mijn scheikunde als mijn medisch docent om raad gevraagd.

Het leukste van alles is, dat de scheikunde docent zegt dat ik chemisch moet gaan doen, terwijl de medisch docent zegt dat medisch een betere keus zou zijn. :P
Ik heb een analytische HBO en WO studie analytisch achter mijn kiezen. Daarna heb ik een masters gedaan in pharmaceutische wetenschappen, en nu werk ik in mijn Ph.D project aan een 100% clinisch project.

Ik kan je wel vertellen, er gaat niks boven een goede chemische achtergrond. Organische chemie en kwantitative vaardigheden die zijn lastig aan te leren, maar o zo belangrijk. De biologische kant daar en tegen is wat makkelijker op te pakken. Zeker als je een solide chemische basis hebt.

Voorbeeld, biologen "leren" de citroenzuur cyclus uit hun kop, maar snappen niet op een fysisch organisch niveau wat er nou precies gebeurd.

Als je een organisch chemicus die cyclus laat zien voor 5seconden, dan snapt hij precies wat er gebeurd. Als je hem de dag daarna vraagt hoe die verloopt, zal die hem zo voor je optekenen, omdat hij op een chemisch niveau beredeneerd heeft wat er is gebeurd.

Als ik nu ook in de literatuur kijk, dan zijn het altijd mensen met een chemische (technologie)/enginering achtergrond die later in de biologische wereld terecht zijn gekomen, die leiders zijn op dat vakgebied.

Reageer