"zwart geld"

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

"zwart geld"

Hallo,

ik wil een proefwerk maken over zwart geld. niet alleen hoet dat gebeurd maar ook over letterlijk zwart geld. Ik las een artikel over dat 2 afrikanen zijn gepakt met letterlijk zwart geld en dat ze dat probeerde te verhandelen, maar het was nep. Ook las ik een artikel dat daadwerkelijk een bepaalde vloeistof op een biljet zat en dat kon je weer eraf halen. Weet iemand wat die vloeistof is en waarmee men dat er af kan halen? Zou dat tetra, trichloorethyleen of natriumthiosulfaat kunnen zijn?

mvGr

Ad.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: "zwart geld"

Je bedoelt, geld dat zwart is gemaakt met inkt?

Tja, als je wilt weten hoe je het eraf moet kunnen halen, moet je weten welke stof het is. En daar zijn veel mogelijkheden voor.

En dan nog uitkijken dat je het geld zelf niet bleekt :D

Sorry, denk dat het een leuke grap is: geldkoffers zijn allemaal beveiligd met verfbommen die het geld onbruikbaar maken als de casette op de fout manier wordt opengebroken. Ik denk niet dat je het voor elkaar krijgt zo'n experiment geslaagd uit te voeren...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: "zwart geld"

hehe, nee dat doe ik zeker niet :)

bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: "zwart geld"

Telt rood geld ook?

vanaf ongeveer 7 minuut 50 geluid en beelden staan niet echt op elkaar afgestemd.

Ik denk persoonlijk dat de kleurmiddelen in de verfbommen in het geld trekken en daardoor eigenlijk er amper uit te krijgen zijn zonder voldoende sporen achter te laten.

Een idee is om het gewoon te proberen en testjes uit te voeren. eventueel met een hplc misschien.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer