informatie over extracties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

informatie over extracties

hallo,

weet iemand toevallig een site of iets dergelijks waar goed informatie te vinden is over extracties, en de keuze van de fases...enz.

Ik doel meer op de farmaceutische kant.. bijv, het extraheren van bijv. alleen het farmacon uit een zalf voor verdere analyse..

alvast bedankt,

RJ

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: informatie over extracties

Tjonge, dat zal sterk afhangen van de stof waar het om gaat, en om de verontreiniging. Zoek je een algemeen recept, of een specifiek voorbeeld?

Berichten: 11

Re: informatie over extracties

hoi,

ik zal bv. hieronder een vb geven.. je hebt een zalf met volgende samenstelling:

Hydrocortison 1 g

Adeps lanea 10 g

Vaselinum album 89 g

kijk hier is het logisch dat je bv extraheert met vb een alkaan tegen water+modifier, of beter alkaan:80%methanol, omdat je farmacon hydrofiel is en in methanol gaat zitten terwijl vetten in alkaan fase gaan zitten....

maar hoe moet je zo'n probleem oplossen als ook een van de hulpstoffen hydrofiel is en ook naar de waterige fase gaat? ik kan zo snel niet een voorbeeld noemen... maar wat zijn dan de mogelijkheden...in algemene zin?

bedankt,

RJ

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: informatie over extracties

Je zou meerdere extracties kunnen doen. Eerst de echt apolaire componenten scheiden van de polaire, en dan je extractievloeistoffen wat meer toesplitsen op de eigenlijke stof.

Reageer