Kristaliseren van suiker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 119

Kristaliseren van suiker

Hallo,

Ik wou suikerkristallen maken, omdat dit toch wel erg makkelijk leek.

Maar ik heb het gevoel dat ik toch iets erg fout heb gedaan.

Ik heb geen demiwater, dus nam ik gewoon kraantjeswater, dat liet ik aan de kook brengen, en maar suiker toevoegen tot het verzadigd was en dus eigenlijk een stroop was.

Daar heb ik dan aan een draadje een paperclip in gehangen, omdat ik dacht, als het water afkoelt, gaan de kristallen zich hechten aan de paperclip.

Maar nu, enkele dagen later al, zie ik met het blote oog eigenlijk nog niets veranderd, die verzadigde oplossing blijft daar gewoon staan, zonder dat er zich kristallen vormen.

Wat kan er daar nu fout bij gegaan zijn? Heb ik iets over het hoofd gezien?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Kristaliseren van suiker

Misschien is suiker niet de beste kristalvormer, of is het verschil in oplosbaarheid tussen koud en warm maar klein, of heb je de oplossing toch niet goed verzadigd op het kookpunt.

't Kan allemaal.

Het verschil kraanwater-demiwater lijkt met niet zo groot voor een experiment als dit.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Kristaliseren van suiker

.... of is het verschil in oplosbaarheid tussen koud en warm maar klein...
Dat is dus hier het geval.

In de industrie wordt het water uitgedampt onder verminderde druk.

Voordeel: het water kookt al bij kamertemperatuur en je krijgt dus geen stroop (aanbranden).

Dit gaat je dus niet lukken ....

Als het gaat om kristallen te maken: begin eens met aluin.

Dat kan heel goed oververzadigen maar ook weer niet té goed (natriumsulfaat)

Berichten: 119

Re: Kristaliseren van suiker

Ok bedankt (al blij dat het niet aan mij ligt :))

Die aluin, is dat chroomaluin of kalialuin?

En gebeurt dit gewoon op dezelfde manier? Water aan de kook brengen en verzadigen, dan laten afkoelen, of moet dit in een andere stof opgelost worden?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Kristaliseren van suiker

Het is een schoolvoorbeeld van kristallen groeien, zoek maar eens op internet.

Chroomaluin is erg mooi, als je dat kunt krijgen kun je dat samen met gewoon aluin prima gebruiken.

Tip: Probeer een chroomaluinkristal te laten begroeien met gewoon aluin.

Aluin is gewoon water verhitten, zoveel mogelijk oplossen, afkoelen en daarna een 'seed' toevoegen... kan niet mis gaan.

Berichten: 129

Re: Kristaliseren van suiker

er is een mooie website van de kristalgroeicompetitie. Als je er geen werkwijze vind kan je zeker de verantwoordelijke Luc Van Meervelt hiervoor contacteren.

Berichten: 119

Re: Kristaliseren van suiker

Bedankt voor jullie reacties, ik zoek het verder uit dan :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kristaliseren van suiker

Suikerkristallen maken is de hele kunst van snoepfabrieken. Daar proberen ze die kristallen bovendien zo klein mogelijk te maken door een verzadigde oplossing van 120 graden zo snel mogelijk af te koelen.

Thuis is het inderdaad niet makkelijk!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Kristaliseren van suiker

Suiker is inderdaag geen gemakkelijke, maar je kunt wel wat dingetjes proberen.

Een paperclip is denk ik niet het meest geschikt als 'ent' voor de suikerkristallen. Een satéstokje werkt vermoedelijk al iets beter, en met een stukje kandijsuiker als entkristal maak je wel de grootste kans.

Zoals al eerder gezegd zijn een aantal zouten toch wel wat gemakkelijker dan suiker.

Berichten: 119

Re: Kristaliseren van suiker

DrQuico schreef: Suiker is inderdaag geen gemakkelijke, maar je kunt wel wat dingetjes proberen.

Een paperclip is denk ik niet het meest geschikt als 'ent' voor de suikerkristallen. Een satéstokje werkt vermoedelijk al iets beter, en met een stukje kandijsuiker als entkristal maak je wel de grootste kans.

Zoals al eerder gezegd zijn een aantal zouten toch wel wat gemakkelijker dan suiker.
Bedankt voor de extra informatie.

Nuja, dat had ik niet verwacht, ik dacht, ik neem iets uit m'n kast, geen moeilijke dingen die je moet gaan kopen in een labwinkel, gewoon suiker.

Ferm aan mispakt dan toch :D

Reageer