halogeen en Al

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

halogeen en Al

normaal geeft een halogeen een reactie als het in contact komt met Al. ik heb eens geprobeerd met zwembadchloor en Al maar gaf echter geen reactie. ligt het aan dat de chloor ?

Berichten: 3.145

Re: halogeen en Al

Denk jij echt dat zwembadchloor een vrij halogeen is? Zwembadchloor is of calciumhypochloriet of trichloroisocyanuraat (of het natriumzout van de dichloroverbinding hiervan). Deze stoffen zullen inderdaad niet zomaar met aluminium reageren.

Je kunt uit deze stoffen wel het echte vrije halogeen maken, maar als je dat doet, doe dat dan buiten. BESLIST NIET BINNEN DOEN! Chloorgas is uitermate corrosief, ook voor jouw luchtwegen en je longen. Gelukkig voel je het wel onmiddelijk als je (te veel) chloor inademt.

Chloorgas maak je door aan zgn. zwembadchloor zoutzuur toe te voegen. Doe dit maar eens met een klein brokje zwembadchloor in een flesje van 100 ml waar je een ml. of 5 aan zoutzuur bij schenkt. Dan zie je flinke gas ontwikkeling: vorming van groen chloorgas.

Zo ziet vrij chloor er uit, een lichtgroen gas, dat ik gedroogd heb met fosforpentoxide en vervolgens in een ampul heb gedaan en dichtgesmolten:

Afbeelding

Chloorgas reageert wel met aluminium. Als je aluminiumfolie verhit en de hete folie in chloorgas brengt, dan zal het opgloeien. Echt spectaculair is de reactie niet, omdat chloor een gas is en al snel weer op is gebruikt. Met broom is de reactie wel zeer spectaculair. Deze proef heb ik wel eens gedaan.

http://woelen.homescience.net/science/chem...+Br2/index.html

Berichten: 9

Re: halogeen en Al

woelen schreef: Denk jij echt dat zwembadchloor een vrij halogeen is? Zwembadchloor is of calciumhypochloriet of trichloroisocyanuraat (of het natriumzout van de dichloroverbinding hiervan). Deze stoffen zullen inderdaad niet zomaar met aluminium reageren.

Je kunt uit deze stoffen wel het echte vrije halogeen maken, maar als je dat doet, doe dat dan buiten. BESLIST NIET BINNEN DOEN! Chloorgas is uitermate corrosief, ook voor jouw luchtwegen en je longen. Gelukkig voel je het wel onmiddelijk als je (te veel) chloor inademt.

Chloorgas maak je door aan zgn. zwembadchloor zoutzuur toe te voegen. Doe dit maar eens met een klein brokje zwembadchloor in een flesje van 100 ml waar je een ml. of 5 aan zoutzuur bij schenkt. Dan zie je flinke gas ontwikkeling: vorming van groen chloorgas.

Zo ziet vrij chloor er uit, een lichtgroen gas, dat ik gedroogd heb met fosforpentoxide en vervolgens in een ampul heb gedaan en dichtgesmolten:

Afbeelding

Chloorgas reageert wel met aluminium. Als je aluminiumfolie verhit en de hete folie in chloorgas brengt, dan zal het opgloeien. Echt spectaculair is de reactie niet, omdat chloor een gas is en al snel weer op is gebruikt. Met broom is de reactie wel zeer spectaculair. Deze proef heb ik wel eens gedaan.

http://woelen.homescience.net/science/chem...+Br2/index.html
kan u beter uitleggen hoe men precies chloorgas kan verkrijgen nu ja chloortablet in een flesje en daar 5 druppels zoutzuur op en dan ? hoe krijgt u in dat buisje ?

Berichten: 3.145

Re: halogeen en Al

Zoals ik al zei, gewoon 5 ml verdund zoutzuur (10% van de DA-drogist of bouwmarkt) op een brokje zwembadchloor schenken en er ontstaat chloorgas. Het begint flink te bruisen en dat is het chloorgas.

Om een sample te maken zoals in die ampul vereist wel wat meer, maar voordat jij daar aan toe bent zou ik toch eerst proberen wat meer basischemie en wat meer basis experimenteerwerk te doen. Ik wil je aanraden om ook eens wat theorie te bestuderen. Voordat je kunt rennen moet je eerst leren lopen ;)

Dat plaatje van die ampul had ik alleen maar toegevoegd om jou een indruk te geven van hoe chloorgas er uit ziet, niet om jou zelf aan de gang te laten gaan met het maken van dergelijke zaken.

Reageer