percentage zuurstof uit lucht bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

percentage zuurstof uit lucht bepalen

Weet er iemand nog andere methodes om de hoeveelheid zuurstof in lucht te bepalen buiten : - de proef met een kaars die dan de zuurstof opbrandt

- de proef met staalwol in een proefbuis ...

Ook heb ik al gezocht of men een andere stof uit de lucht kan bepalen, de hoeveelheid ervan. Maar hier vind ik niet zo veel informatie over, heeft misschien iemand anders nog een idee welke stof nog vrij makkelijk te bepalen valt?

alvast bedankt !!

Berichten: 774

Re: percentage zuurstof uit lucht bepalen

Er zijn verschillende analysemogelijkheden voor lucht, het hangt er een beetje vanaf welke aparatuur je ter beschikking hebt?

Doe je thuis analyses, of heb je een school/universiteits labo ter beschikking?

Re: percentage zuurstof uit lucht bepalen

rappen-eddy schreef: Er zijn verschillende analysemogelijkheden voor lucht, het hangt er een beetje vanaf welke aparatuur je ter beschikking hebt?

Doe je thuis analyses, of heb je een school/universiteits labo ter beschikking?
Ik heb een labo ter beschikking op school.

Berichten: 723

Re: percentage zuurstof uit lucht bepalen

Via paramagnetische analyse kan je eenvoudig de concentratiebepalen, maar dat is geen courant gebruikt/beschikbaar toestel. Siemens heeft deze modules alleszins, zijnde de Oxymat. Maar ik vermoed dat dit niet tot je mogelijkheden behoort.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: percentage zuurstof uit lucht bepalen

Er bestaan ook apparaten voor spectroscopische detectie van zuurstof (tot 21%) gebaseerd op fluorescentie.

http://www.oxysense.com/
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 16

Re: percentage zuurstof uit lucht bepalen

Ik maak even van de gelegenheid gebruik.

Weet iemand hoe men kwantitatief zuurstof uit een lucht stroom kan verwijderen?

Gezien voor de amateur scheikundige het nogal een dure hobby is om inerte gas cilinders aan te schaffen.

De enige betaalbare optie is een CO2 cilinder welke gebruikt wordt in de horeca.

Een alternatief zou kunnen zijn om met een kip of dergelijke CO2 te maken.

Iemand nog ideeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: percentage zuurstof uit lucht bepalen

Eh, je bedoelt dat je zuurstof wil verwijderen door te spoelen met CO2?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: percentage zuurstof uit lucht bepalen

Een alternatief zou kunnen zijn om met een kip of dergelijke CO2 te maken.
Ik vind het een beter idee als jij de plaats van de kip inneemt.

Maar iets anders nu....: als je aanvullende vragen hebt, stel ze dan in een nieuw topic.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne:Je dreigt het topic van een ander over te nemen. Dat is NIET toegestaan. Dus back on-topic naar de vraag van Fulfilled.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer