5% natriumsulfaat maken!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

5% natriumsulfaat maken!

Hey, ik heb even een vraag want ik ben nogal in de war geraakt..

Ik ben bezig met een stageopdracht, en ik moet o.a. 5% natriumsulfaat maken in 1000 ml... maar ik krijg verschillende manier te horen om het te maken...

- weeg 5 gram af en doe dat in 1000 ml

- weeg 50 gram af en doe dat in 1000 ml

- neeeeee, je moet iets met de molmassa/dichtheid doen

Kan iemand mij het goede antwoord geven???

Berichten: 3.145

Re: 5% natriumsulfaat maken!

Wat denk je zelf nou? 5 gram in 1000 ml? Dat kun je toch wel aanvoelen dat dat niet kan kloppen?

Allereerst wil ik even vermelden dat er van natriumsulfaat meerdere hydraten bestaan (meest gangbaar is het 10-hydraat, zgn. glauberzout) en een watervrije variant. Ik ga er van uit dat voor jouw opdracht de bedoeling is om echt 5 massa % natriumsulfaat in je oplossing te hebben, dan moet je dus uitgaan van het watervrije zout.

Nu om een 5% oplossing te maken, moet je dus voor iedere 50 gram natriumsulfaat 950 gram water nemen. Water heeft een dichtheid van 1 gram per ml. Meet dus zo precies mogelijk 950 ml water af en weeg ook zo precies mogelijk 50 gram natriumsulfaat af. Los deze 50 gram natriumsulfaat op in die 950 ml water en voila daar heb je je 5% oplossing. Je ziet het, het is eigenlijk heel eenvoudig.

Het totale volume zal niet helemaal 1000 ml zijn, maar iets minder, want de dichtheid van de oplossing is iets groter dan 1.

Als jij 1000 ml water zou nemen, dan krijg je een verhouding van 50/1050 en dat is toch duidelijk minder dan 5%.

Als jij precies 1000 ml van die oplossing moet hebben, dan maak je iets meer, dan neem je bijv. 52 gram natriumsulfaat en 950*(52/50)=988 ml water en dan los je de boel op. Dan heb je zeker iets meer dan 1000 ml en meet je exact 1000 ml af en de rest doe je weg (dat zal maar enkele ml zijn). Dit is het meest praktisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 5% natriumsulfaat maken!

Het gaat erom dat 5 % van de massa van 1000 ml oplossing natriumsulfaat is.

Formeel moet je eerst de dichtheid zoeken van een 5 % natriumsulfaatoplossing. Dan zal blijken dat 1000 ml oplossing iets meer weegt dan 1000 g.

5 % van die massa moet dan natriumsulfaat zijn.

In de praktijk gaan we ervan uit dat het verschil te verwaarlozen is, zeker omdat " 5 %" maar één significant cijfer heeft (en het dus ook 4,9 of 5,1 % mag zijn). Voor de zekerheid zou je kunnen nagaan of dat inderdaad zo is.

Als dat niet zo belangrijk is, dan kun je volstaan met het oplossen van 50 g natriumsulfaat in water en daarna met water aanvullen tot 1000 ml.

Als dat wel belangrijk is dan zou ik 60 g natriumsulfaat oplossen in water en daarna met water aanvullen tot 1200 gram. Daarvan neem je dan 1000 ml af en je hebt exact je gevraagde oplossing.

Edit: iets te laat, maar wel dezelfde oplossing ;) .

Berichten: 6

Re: 5% natriumsulfaat maken!

Thanks, ik heb nu gewoon 50 gr. in 1000 ml opgelost... het hoefde niet zo precies te zijn ..

Groetjes marjan

Reageer