Polyprotische zuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Polyprotische zuren

Jeet,

Ik ben dringend op zoek naar een oefening over polyprotische zuren of basen. IN het nederlands.

Kan iemand mij helpen aub

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Polyprotische zuren

1) ik heb je topictitel wat aangepast. Alleen maar hoofdletters wordt gezien als schreeuwen, en bbcode werkt niet in de titel.

2) wat heb je zlef gevonden? Ik heb er namelijk nog NOOIT van gehoord.

Google al geprobeerd? Ik krijg namelijk aardig wat hits aldaar...
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 1.379

Re: Polyprotische zuren

Polyprotische zuren worden in sommige boeken ook nog wel meerbasische zuren genoemd. Die kunnen dus twee of meer waterstofionen per molecule afsplitsen.

En die zuren hebben dus ook twee of meer pK waarden. Denk daarbij aan oxaalzuur, fosforzuur, fosforigzuur, zwavelzuur en heel veel organische zuren zoals malonzuur en citroenzuur.

De pK waarden nemen toe met de dissociatrietrap. Het eerste waterstofion gaat er altijd het gemakkelijkste af. Het tweede moeilijker door de negatieve lading van het anion, het derde nog moeilijker, etc. De pK waarden nemen daarbij steeds toe.

Bij grote moleculen waarbij de -COOH groepen ver van elkaar af staan beinvloeden ze elkaar niet meer zo en komen de pK waarden dichter bij elkaar.

Kijk ook eens in je tabel met pK waarden naar fosforzuur en fosforigzuur.

Wat valt je daar bij op? De derde H van fosforigzuur is aprotisch en zit via een atoombinding vast aan het centrale P-toom. Net als de vele H-atomen in bijvoorbeeld azijnzuur en andere organische zuren. Welke opgave heb je van je docent gekregen? H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Polyprotische zuren

1) Bereken de pH van een 0,1M H2SO3-oplossing bij 25°. De tweede deprotonatie mag enkel verwaarloosd worden indien deze benadering toegelaten is.

2) Bereken de werkelijke concentraties van H2SO3, HSO3-, SO32-, H3O+ en OH- aanwezig in 0,03M H2SO3.

Als het niet lukt wil ik je de oplossingen wel geven.

Reageer