massa spectometrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

massa spectometrie

hallo,

bij uitwerkingen van een oefententamen kwam ik het volgend vraagstuk tegen:

de vraag was:

Als galanthamine met postitive elektrospray-ionisatie een geprotoneerd molecule vormt, wat is dan de m/z waarde?

antwoord wat ze hadden gegeven:

C12H21NO3, Mw,gem = 287,35, Mw,mono = 287,15, dus m/z = 288,16, zoals jullie kunnen zien tellen ze die 1,008 van een h+ op bij Mw,mono, maar hoe komen ze daaraan? en wat bedoelen ze eigenlijk met Mw,mono??

kan iemand me aub helpen?

gr,

robbert-jan

Berichten: 723

Re: massa spectometrie

Bij de gebruikte ionisatietechniek wordt er een extra proton bij op de molecule gezet, waardoor deze geladen wordt (cfr. massa spectrometrie analyseert enkel geladen moleculen). De piekjes hebben daarom een hogere molecuulmassa dan je zou verwachten, namelijk de massa van het proton extra.

Op jouw tweede vraag kan ik niet direct antwoorden, maar vermoed dat dit met isotopen heeft te maken.

Berichten: 125

Re: massa spectometrie

Zoals boven gezegd... bij MS worden ionen gemeten dus m/z. Daardoor krijg je massa +1. Overigens, als het ion dubbel geladen is, zal je m/z de helft zijn. Mono betekent, monoisotopic. De mass spec heeft zo'n hoge resolutie dat de verschillende isotopen ook gemeten worden (bijdrage van de 13C atomen).

sjouke

Reageer