zilver

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 241

zilver

Besten,

Is er iemand die een sneltest kent voor opsporen van zilver in afvalwater?

Ik bedoel een test met bijvoorbeeld strips en met een kleurschaal of waarbij er een kleur ontstaat in een buisje, na toevoegen van reagentia, waarbij de kleur overeen komt met een bepaalde concentratie aan zilver.

Het is de bedoeling dat 1. het niet te prijzig mag zijn. (aankoop van een fotometer lijkt nogal prijzig te zijn)

2. het heel vlug een aanduiding geeft van de concentratie, of toch :binnen welke range de concentratie valt.



dus echt kwantitatief hoeft niet, als we al zoude weten binnen welke waarden de hoeveelheden aan zilver liggen, dat zou al heel wat zijn.

ik durf geen mer©knamen noemen, maar we zijn reeds in het bezit van een test die sulfiet meet in ketelwater, en we zijn op zoek naar iets identisch, maar voor zilver.

jullie info graag,

Berichten: 840

Re: zilver

Voeg eens wat chloride toe. Je ziet dan gelijk een troebeling, omdat AgCl zeer slecht oplost. Zorg wel dat de concentratie chloride niet te hoog is, of er lost wat AgCl op als AgCl2- . Zelfs bij hele lage concentraties zie je oplossing opaliserend worden (ik dacht dat dit de juiste kreet was?).

Doe anders wat testjes? Los een beetje AgNO3 op in water, maak een verdunningsreeks, en test met chloride.

Goedkoper dan NaCl of HCl kan het niet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: zilver

in hoeverre kan de truc met AgCl worden toegepast op afvalwater?

Onze bedrijfsvaatwasmachines die het labo glaswerk reinigen : in hoeverre is het lozingswater bruikbaar voor een dergelijke test met Ag en Cl ? en gaan er geen andere neerslagen ontstaan?

U begrijpt dat we zeer zeker willen zijn dat het afvalwater geen zilver bevat, of dat het gehalte zich bevindt tussen 2 opgegeven waarden.( zo klein mogelijk.)

Voor wat betreft de aanlevering van het water en het Reverse osmose water wil ik wel de test met AgCl doen, Maar hier zou onze Ministil-installatie, na het RO-toestel, alle nog aanwezige ionen quasi volledig moeten verwijderen en zou er dus geen zilver mogen aanwezig zijn . Voor het afvalwater heb ik mijn bedenkingen over de bruikbaarheid van deze truc.

Bedankt in elk geval voor de tip.

indien er iemand nog ideeën heeft, laat het AUB maar weten. Alle info is wenselijk.

Reageer