Elektrolyten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Elektrolyten

Hey,

Ik heb morgen examens en mijn leerkracht heeft iets een beetje onduidelijk uitgelegd ivm

SPLITSING IN IONEN

Wanneer je volgende stoffen moet splitsen in ionen hoe doe je dat?

C6H14 ---> ?

Ik dacht ---> C6H13-1 + H+1

Maar dit was fout op mijn toets en hij heeft geen uitleg meer kunnen geven omdat

hij ziek is gevallen...

IONOFOOR/DISSOCIEREN EN IONOGEEN/IONISEREN

Wat doen Carbonzuren, Alkanen en Alcoholen ?

Alvast bedankt

MvG sebas

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektrolyten

Alkanen zijn zeer apolaire stoffen en zullen zeker NIET als zuur reageren, zelfs niet oplossen.

Berichten: 19

Re: Elektrolyten

Carbonzuren reageren dus als zuur?

Alkanen niet?

en Alcoholen dan ?

Iemand die me kan helplen met de vergelijkingen ?

Berichten: 19

Re: Elektrolyten

Oké,

Al mijn vragen zijn opgelost er rest nog een klein probleempje

Hoe splits je volgende formule in ionen???

C6H14---------> ???????????

MvG sebas

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Elektrolyten

Wat Fuzzwood al zei: deze stof splitst niet in ionen, althans niet in redelijk normale en niet zeer extreme omstandigheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektrolyten

Sebas schreef: Carbonzuren reageren dus als zuur?

Alkanen niet?

en Alcoholen dan ?

Iemand die me kan helplen met de vergelijkingen ?
Alcoholen zoals ethanol kunnen als een zuur reageren, maar alleen als er een HEEL sterke base aanwezig is. Dan zit je al aan stoffen als NaNH2 te denken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_amide

Een alcohol dat dit iets makkelijker doet om redenen waarmee ik je nog niet lastig ga vallen, is fenol. Die staat zijn proton (die van de OH) af in een oplossing van NaOH.

Over je vraag over alkanen: heb je benzine al eens zuur zien reageren? Ik hoop dat dat nooit gebeurt, aangezien je dan een gat in je metalen brandstoftank brandt ;)

Berichten: 19

Re: Elektrolyten

Wat Fuzzwood al zei: deze stof splitst niet in ionen, althans niet in redelijk normale en niet zeer extreme omstandigheden.
Dus als de leerkracht vraagt om deze te splitsen moet ik opschrijven dat gaat niet want wij hebben alleen nog maar ionisatie en ionogene stoffen zien reageren met water...

Berichten: 35

Re: Elektrolyten

Het ioniseren van ionogene (atoom)verbindingen gaat alleen gebeuren bij stoffen die sterk gepolariseerd zijn. Vermits je molecule apolair is, gaat het dus inderdaad geen ionen vormen.

Reageer