vervelend probleem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

vervelend probleem

CH3

|

CH2

|

CH-CH3

|

CH-Br

|

CH-CH3

|

CH3

Hallo allemaal

Ik zit met een vervelend probleem,voor school moet ik modules invullen om zelfstandig te kunnen leren. Hierbij heb ik naamgeving van organische stoffen. Maar de stof die ik hierboven getekend heb zou "zogezegd" fout zijn. Ik zie hier niet de fout die ik heb gemaakt. Zou iemand mij kunnen bevestigen of ik het juist heb of fout zit.

Er zijn triviaalnamen mogelijk maar daar kan het niet aan liggen denk ik .

De naam die ik denk dat het moet zijn is 3-broom-2,4-dimethylhexaan.

MVG

Volbeat

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vervelend probleem

Die is dus gewoon goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: vervelend probleem

Ik kan ook geen fout in je benaming vinden. Voor zover mij bekend is is deze naam netjes en goed!

Edit: sorry spatie vergeten

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: vervelend probleem

Het is maar een idee hoor: moet je geen naam geven met de invoeging van iso-....?

organische chemie is bij mij lang geleden, maar ik denk dat je dan op een heptaan-naam uitkomt, met op plaats 2 een bromide en op plaats 3 een methyl groep, maar , ik zeg het, het is bij mij al zo lang geleden. ik hoop dat ik geen verkeerde dingen neerpen.

Misschien moet je die naam geven die het meest koolstofatomen bevat, en dat zou volgens mij een heptaan zijn.

Berichten: 195

Re: vervelend probleem

Als universitair docent organische chemie kan ik je zeggen dat je de juiste naam geeft, Volbeat. Deze is volledig in overeenstemming met de IUPAC-regels

Als je docent het daar niet mee eens is, mag hij wel weer eens de schoolbanken in.

Je zou er een naam van kunnen maken op basis van isoheptaan, maar dan wordt de zaak nogal ingewikkeld. Bovendien zijn dergelijk namen eigenlijk triviale namen, en dus geen (officiele) IUPAC-naamgeving. In bepaalde gevallen vind ik het gebruik van triviale namen best een goed idee omdat ze overzichtelijker kunnen zijn dan de IUPAC-naamgeving, maar dat geldt in dit geval zeker niet.

Reageer