Beginnersvragen - Chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Beginnersvragen - Chemie

Hallo allen,

ik ben zeer geïnteresseerd in chemie. Helaas doe ik geen enige opleiding in deze sector, en hou het dus als een soort van hobby, maar dat is moeilijk als je kennis beperkt is :oops: .

Ik zit met enkele vragen.

1. Je kent zeker en vast chemische structuren. Hier een voorbeeld van caffeïne.

Afbeelding

Mijn vraag is nu... hoe kan ik hier de molecuulformule afleiden? Deze is C8H10N4O2, maar ik weet niet hoe ik dat moet zien in de structuurformule.

2. Is het mogelijk om in een moleculeformule te zien of een bepaalde stof beter oplosbaar is dan de andere in water? Hoe kan men dat zien?

3. Is het waar dat meeste stoffen in koud water minder goed oplossen dan warm?

Ik hoop dat u mij kan verder helpen, en alvast bedankt :).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Beginnersvragen - Chemie

Welkom!

1.

De molecuulformule leid je af door 'simpel' atomen te tellen.

In jouw voorbeeld heb je 8 koolstofatomen; je ziet er misschien maar 2, maar op de 'kruispunten' waar geen letter staat moet je ook een C denken.

Voor de waterstofatomen geldt min of meer hetzelfde, hoewel dat in de structuur die je tekent maar op 1 plaats gebeurt: waar een atoom nog een binding mist, voeg je vrij een waterstofatoom toe.

2.

Ja, dat is tot op zekere hoogte mogelijk. Of een stof kan oplossen in water of niet heeft alles te maken met een begrip dat polariteit heet. Grofweg kun je er vanuit gaan dat stoffen die polairder zijn beter oplossen in water. Ik denk dat ik het voor nu even niet verder uitleg, omdat ik bang ben dat je dat nog net iets te ver gaat.

3.

Ja, dat is waar, tenminste voor veel stoffen en vooral voor vaste stoffen. Probeer maar eens in een klein beetje warm water zoveel mogelijk zout op te lossen en het dan in de koelkast zetten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 17

Re: Beginnersvragen - Chemie

3. Is het waar dat meeste stoffen in koud water minder goed oplossen dan warm?3.
Dit is inderdaad waar.

Wij hebben het op school proefondervindelijk uitgevoerd .

Toen waren we KNO3 aan't oplossen en dit ging makkelijker naarmate we de oplossing verhitte. Oplosbaarheidscurve (Engels)

Zo hopelijk heb je iets bijgeleerd Afbeelding

Berichten: 1.816

Re: Beginnersvragen - Chemie

Zal proberen je wat simpele antwoorden te geven.

1 Chemici zijn een beetje gemakzuchtig met structuurformules, omdat ze weten dat koolstof altijd 4 atoombindingen heeft en bijv. O altijd 2. De H-tjes vullen de rest op.

Een stof zoals C=C-C-OH, daarvan is de molecuulformule dus C3H6O, bij ringen laten ze de C-tjes soms helemaal weg en tekenen alleen de atoombindingen en tellen gewoon tot 4 om de mol.formule juist te kunnen schrijven.

2 Vaak wel,als er een splitsing in ionen kan optreden of zg waterstofbruggen kunnen zijn.

3 Dat geldt voor vaste stoffen meestal, maar bijv. niet voor gassen.
LiA

Berichten: 11

Re: Beginnersvragen - Chemie

Bedankt voor jullie antwoorden.

Beter kon het niet uitgelegd worden! :D

Nog 1 klein vraagje.

Ik probeer wat je gezegd hebt om de moleculeformule uit een structuurformule te vinden. Dit is echter moeilijker dan ik verwacht.

Hier is de structuurformule van Efedrine bijvoorbeeld. Deze ziet er een pak moeilijker uit dan die van cafeïne.

Afbeelding

Ik denk dat de molecuulformule begint met 2CH3, maar dan sla ik tilt op de rest. Ik zie een hydroxide maar dan nog een waterstof+stikstof.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Beginnersvragen - Chemie

Ook hier geldt het verhaal van punt 1 van Beryllium en zal de ring uit 6 koolstoffen bestaan, en 5 waterstofjes. In totaal C10H13NO.

Reageer