Scheikundige proef doen met Whiskey

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Scheikundige proef doen met Whiskey

Hallo allemaal,

Laat ik me zelf eerst even voorstellen, ik ben Floris-Jan Overink en zit in 5 vwo met natuurlijk scheikunde in mijn profiel.

Volgend jaar beginnen we bij ons op school met de profielwerkstukken. En ik zat al zo te denken aan een aantal onderwerpen waaronder whiskey.

Ik was dan van plan om mijn eigen whiskey te gaan stoken en dit te vergelijken met andere whiskey's uit de winkel.

Mijn scheikunde docent vond het een orgineel onderwerp alleen hij vroeg zich af of er wel echte scheikundige proeven mee uit te voeren zijn.

Daarom ben ik ook op dit forum terecht gekomen met de vraag: Of iemand mij kan vertellen welke mogelijk heden ik heb kwa scheikundige proeven met whiskey?

Ben benieuwd!

Groeten,

Floris-Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

Heej,

ik denk dat je een bepaling kan doen op het gebied van de hoeveelheid alcohol die er bij jou in zit in vergelijking met die uit de winkel. Misschien kan je de verschillende zuurgraden bepalen van de wiskey's (weet niet of dit van belang kan zijn op de smaak ofzo).

Maar moet wel zeggen dat het origineel is ja!

Berichten: 541

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

VIscositeit, Residu na afdampen, Kleur.

Ik noem maar wat. Leuk onderwerp overigens

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

"Whiskey fingerprinting". Oftewel, kijk of je chemisch verschil kan zien tussen verschillende merken, blends, Scotch, Amerikaanse whisky, en je kunt zelfs nog Bourbon meenemen. Kijk bijv. naar suikers, disacchariden, aldehyden, esters, fenolen, tannines, en zelfs lignine uit hout. GC/LC + MS is leuk als je er de mogelijkheden toe hebt, maar met fatsoenlijke TLC kom je misschien ook al een heel eind.

Berichten: 541

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

EN als je niet de mogelijkheid hebt op school kun je altijd een Universiteit of hogeschool vragen om je te helpen bij het onderzoek

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

total fenol gehalte met Folin-Ciocalteu reagens, misschien suikerresidu, en wat meer natuurkundig, de oppervlaktespanningen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 365

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

alcohol gehalte bepalen met bv refractometer (en calibratiereeks)

na iedere destilatiestap kijken welke alcoholen er gevormd zijn (GC) met name letten op methanol in eigen produkt

Berichten: 5

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

Ten eerste bedankt voor jullie reacties! Ik zal kijken wat ik ermee kan en wat het wordt! En dan zal ik het wel posten!

Ten tweede had ik nog een vraag RubenM of misschien kan iemand anders die beantwoorden.
"Whiskey fingerprinting". Oftewel, kijk of je chemisch verschil kan zien tussen verschillende merken, blends, Scotch, Amerikaanse whisky, en je kunt zelfs nog Bourbon meenemen. Kijk bijv. naar suikers, disacchariden, aldehyden, esters, fenolen, tannines, en zelfs lignine uit hout. GC/LC + MS is leuk als je er de mogelijkheden toe hebt, maar met fatsoenlijke TLC kom je misschien ook al een heel eind.
Wat betekent: GC/LC + MS en TLC uit dit citaat??

Ben benieuwd!

Groet,

Floris-Jan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

GC = Gas Chromatografie --> een methode om vluchtige stoffen te onderzoeken

LC= Liquid (vloeistof) Chromatografie --> een methode om niet vluchtige opgeloste stoffen te onderzoeken

MS = Massa Spectrometrie een apparaat dat gekoppelt zit aan bijvoorbeeld een GC en die de massa van een molecuul meet.

TLC = dunne laag chromatografie http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunnelaagchromatografie

op wiki in nederlands (liefst engels) staat het redelijk uitgelegd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

Gaschromatografie/vloeistofchromatografie (L van liquid, beide scheidingsmethoden), massaspectrometrie (detectiemethode op basis van massa), thin liquid chromatography (dunnelaagchromatografie)

Berichten: 840

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

Mij lijkt het meest praktisch op middelbaar school niveau om de concentratie alcohol te berekenen door middel van titratie. Dit kun je doen met een zuren oplossing van dichromaat, welke alcohol snel naar azijnzuur oxideerd wanneer de oplossing heet is.

Re: Scheikundige proef doen met Whiskey

Eigenlijk nieuwsgierig of iemand weet of papierchromatografie van in- of drooggedampte wiskey verschillen tussen de diverse soorten kan laten zien? En welke loopvloeistof zou je dan moeten proberen?

Reageer