Hardheid bepaling (snel hulp nodig)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Hardheid bepaling (snel hulp nodig)

Ik moet van een bak vol met ionen in hoge concentratie (vooral koper en ijzer (III) en (II) en ammonium , en anionen: Bromide, chloride, en sulfaat) de hardheid bepalen.

De hardheid van kraanwater heb ik al bepaald dmv van een titratie met een natrium EDTA complex. Hierbij wordt er een een buffer met pH=10 toegevoegd (bij pH=10 gaan calcium en magnesium aan het complex binden), maar nu stuiten we bij het water met hoge concentratie ionen op het volgende probleem:

De buffer bestaat uit NH4Cl NH3 en OH en omdat er zoveel ionen inzitten die snel neerslaan met OH, krijg ik als ik de buffer toevoeg een grote koffie achtige suspensie en kan ik de kleuromslag dus nooit zien.

Wat ik al heb geprobeerd is het flink te verdunnen, maar na 100x verdunnen is nog steeds hetzelfde probleem.

Dus de vraag is: Hoe bepaal ik de hardheid hiervan? ofterwijl: hoe bepaal ik de concentratie Calcium en Magnesium ionen in deze oplossing op een andere manier? of: Is er een buffer met pH=10 zonder OH ? en dan ook zonder ander ion waarmee veel neerslaat. of: wat moet ik doen deze manier toch te laten werken?

alvast heel erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Hardheid bepaling (snel hulp nodig)

Je kunt het filtratie proberen wat helderder te krjigen. Ik denk dat de hardheid een benadering blijft, waarschijnlijk verlies je ook calcium en magnesium bij het filtreren.

Een andere mogelijkheid is het water aanzuren en dan calcium en magnesium bepalen m.b.v. AES.

Berichten: 11

Re: Hardheid bepaling (snel hulp nodig)

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2211

is dit een beetje een goede methode?

het is niet heel nauwkeurig, omdat in de bak ook Magnesium zit, wat ook met het zeep gaat (dus niet alleen Calcium zoals in je bekende monster oplossingen) en mss nog wel een aantal andere stoffen (bv vettige stoffen, of andere ionen?)

maar het is een redelijke benadering?

ik kan de AES niet gebruiken btw, toch bedankt voor je reactie!

Berichten: 11

Re: Hardheid bepaling (snel hulp nodig)

bumpje

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hardheid bepaling (snel hulp nodig)

Eh, zullen we er even rekening mee houden dat je af en toe een beetje geduld moet hebben?

Ik voorzie wel wat problemen met die methode met zeep: zoals je zegt vanwege de aanwezigheid van magnesium en eventuele hoogapolaire stoffen. Die laatste zullen niet voor heel veel onzekerheid in je bepaling zorgen, de eerste wel.

En de visuele bepaling van het eindpunt vind ik niet zo objectief.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 11

Re: Hardheid bepaling (snel hulp nodig)

ongeduldig zijn en haast hebben zijn twee andere dingen, maar de uiting ervan kan soms gelijk zijn ja.

bedankt voor je reactie iig, nog een vraag: ik moet de concentratie van bepaalde stoffen bepalen, niet alleen de concentratie calcium, maar bv ook nikkel / koper / ijzer enzo

bij sommige in hoge concentratie, andere in de concentratie die in kraanwater zit, dus..

edit: alles zit door elkaar (anders kon ik het wel)

ik wil dit bij de hoge concentraties doen via gravimetrie (oid, weet de preciese naam even niet :P)ik laat alles neerslaan van een bepaalde stof, filtreer het, laat het drogen en weeg het af.

bij de andere wil ik dit bepalen via spectrofotometrie, ik vroeg me alleen af: hoe?

google heeft weinig te bieden

bedankt!

Berichten: 2.399

Re: Hardheid bepaling (snel hulp nodig)

jiep schreef: Is er een buffer met pH=10 zonder OH ?
Nee die bestaat niet, athans niet in water.

Berichten: 541

Re: Hardheid bepaling (snel hulp nodig)

Het beste blijft ICP, AAS of AES.

Reageer