Welke cursus zoek ik?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Welke cursus zoek ik?

Forumleden,

Vooropgesteld dat ik totaal geen kennis van chemie/scheikunde heb wil ik me hier toch in verdiepen.

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in verbrandingen/reacties, welke stoffen reageren met elkaar en welke stoffen worden er dan gevormd. Ik ben me er van bewust dat dit geen onderwerp is wat je zo even leert.

Het gaat mij er ook niet om dat ik exact weet wat er op welke manier gebeurt, ik wil een redelijk inschatting kunnen maken welke stoffen met elkaar reageren en wat er gevormd zou kunnen worden.

Zijn er dergelijk cursussen of hebben jullie tips/adviezen over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt.

Diode

Berichten: 2.337

Re: Welke cursus zoek ik?

Wil je wat meer weten over organische of anorganische reacties?

Berichten: 61

Re: Welke cursus zoek ik?

Organisch heeft wat mij betreft de voorkeur, maar alle info is welkom.

Berichten: 2.337

Re: Welke cursus zoek ik?

Dit is één van de beste boeken over organische chemie maar vereist wel al enige voorkennis.

http://www.amazon.co.uk/Organic-Chemistry-...n/dp/0198503466

Chemie voor dummies is een aanrader. Veel eenvoudiger maar behandelt wel chemie algemeen en dat houdt veel meer in dan reacties alleen.

Berichten: 723

Re: Welke cursus zoek ik?

Fire Dynamics is een zeer intressant boek rond warmte en verbranding. Zoals de naam al aangeeft is dit geen scheikunde boek, maar behandelt meer het fysisch aspect. Moest brand je intresseren dan haal je hier veel info uit, maar dus niet op chemisch vlak (al wordt dit ook wel behandeld, specifiek de verbranding van hout bvb, roetvormen, ...)

Berichten: 61

Re: Welke cursus zoek ik?

Ronnie, het gaat mij niet om brand maar om het verbranden van stoffen. Misschien is oxideren van stoffen een betere omschrijving.

jhullaert, Chemie voor dummies lijkt me een goed begin. Dat het meer behandeld dan wat mij interesseert is geen probleem, dan sla ik die stukken eerst over.

Daarna kan ik dan kijken of ik het andere boek wat je laat zien begrijp.

Bedankt voor de tips.

Berichten: 89

Re: Welke cursus zoek ik?

Wat ook misschien een mooie opvolger is voor "Chemie voor dummies" is "Chemistry" van McFurry Fay van de uitgever Pearson. Hier kreeg ik op het HBO (een paar jaar geleden) les uit in het eerste en tweede jaar. Het is een relatief simpel boek als je enige chemische achtergrond heb (door bijvoorbeeld dat boek voor dummies). Wel moet ik er bij zeggen dat er geen Nederlandse vertaling van is, zover ik weet.

Hierna kan je misschien verder zoeken in de pyro chemische kant, die behandelen het verbranden van stoffen.

Berichten: 61

Re: Welke cursus zoek ik?

Dat het boek in het engels is zal geen groot probleem zijn. Ik heb nu een aantal suggesties waar ik mee verder kan.

Ik zal eerst het boek voor dummies aanschaffen, dan kan ik eerst eens kijken of ik het zie zitten om dit als zelfstudie op te pakken.

Met de zelfstudie zal ik pas in de winter beginnen aangezien ik nu vrij weinig tijd heb.

Bedankt voor de reacties.

Berichten: 66

Re: Welke cursus zoek ik?

ik zou zoals psylor beginnen met een algemeen chemieboek zoals dat van Mcmurry en Fay. want om een boek over enkel organische chemie te begrijpen moet je mijns inziens best eerst wat algemene kennis hebben.

Wat ik een erg mooi boek over organische chemie vind is " Organic Chemistry: structure and reactivity" geschreven door Seyhan Ege en uitgebracht door houghton mifflin

Reageer