Camera obscura foto ontwikkelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Camera obscura foto ontwikkelen

hallo ik wilde een Camera obscura camera maken maar als ik de foto niet kan ontwikkelen ben ik er niets mee

http://www.barlaeus.nl/onderwijs/cameraobscura07.html dit is de web site

Het ontwikkelen van een belichte fotografische plaat, film of vel papier is het onderdompelen van de plaat (of papier) in een reducerend bad, bijvoorbeeld van een tweewaardig ijzerzout (Fe2+). In die korrels in de emulsie waar de belichting tot de vorming van een kleine hoeveelheid metallisch zilver heeft geleid wordt door de reducerende werking de hele korrel van zilverhalogenide (AgCl of AgBr) ook in zilver (Ag) omgezet. Daarmee wordt het latente -uiterst zwakke- beeld vele malen versterkt.

Deze bewerking moet in het donker gebeuren of onder belichting van een kleur waarvoor de emulsie niet zo gevoelig is, anders wordt alle halogenide in zilver omgezet en ontstaat er een egaal zwart beeld.

De ontwikkelingsreactie wordt in de regel stopgezet in een stopbad dat meestal uit een zure oplossing bestaat (een verdunde oplossing van 2-3%azijnzuur of citroenzuur bijvoorbeeld). Daarna moet het beeld nog gefixeerd worden.

nu de vraag is wat of waar vin ik die ijzerzout om de foto te ontwikkelen ik heb heel internet afgezocht en niemand kan mij vertellen hoe ik die foto moet ontwikkelen met de ijzerzout

Berichten: 2.337

Re: Camera obscura foto ontwikkelen

Als je gewoon op zoek bent naar een goed oplosbaar ijzer(II)zout kan je zoeken naar ijzer(II)sulfaat. Men verkoopt dat nog altijd als antimos. Let op het moeten mooie lichtgroene korrels zijn. Geel en oranje duid op de aanwezigheid van het geoxideerde ijzer(III)sulfaat.

Veel succes

Berichten: 6

Re: Camera obscura foto ontwikkelen

dus gewoon het produckt antiemos kan ik gewoon gebruiken voor te ontwikkelen dan ?

Berichten: 6

Re: Camera obscura foto ontwikkelen

natriumthiosulfaat (Na2S2O3). wat is dit gewoon keuken zout of nog iets anders?

Berichten: 2.337

Re: Camera obscura foto ontwikkelen

Nee niet gewoon anti-mos. Maar FeSO4 dat verkocht wordt als antimos.

Hier zitten wel onzuiverheden in dus ik weet neit of dit te gebruiken is in jouw reducerend bad. Forumlid Woelen kent veel van de chemie rond fotografie hij zal je hier uitgebreid antwoord opgeven de volgende keer dat hij online komt.

Nee natriumthiosulfaat is absoluut geen keukenzout! Dat is NaCl.

Je gaat best eens langs gaan bij een fotografie zaak daar zullen ze je kunnen helpen met de chemische stoffen die je nodig hebt. Je kan onmogelijk die foto's ontwikkelen met alleen maar huis en tuin chemicaliën.

Berichten: 6

Re: Camera obscura foto ontwikkelen

ja wel je ziet het dus dat ik niets van die chemise producten afweet ik vin ze wel interessant maar het is voor mij te moelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Camera obscura foto ontwikkelen

Dat is alle begin als je er zomaar bovenop duikt. Wel leuk om je eens in de wintermaanden in wat simpele chemische leerboeken te vertoeven.

Berichten: 6

Re: Camera obscura foto ontwikkelen

ik zou het geweldig vinden als ik een foto kan maken met een schoenendoos en dat ik die foto zelf kan ontwikken dan ben ik blij maar ik vrees er wel voor of dit mij gaat lukken

Reageer