Springen naar inhoud

Welke Scheidingsmethode ?

• Log in om te kunnen reageren

Janboterham

Janboterham

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 15:45

Hallo Chemisten!

Ik moet voor school een PO maken voor scheikunde, waar ik de volgende opdracht heb gekregen waar ik niet helemaal uit kan komen :cry: :

- We hebben een mengsel van Na2 CO3 (Natriumcarbonaat, soda) en Na2 SO4 (Natriumsulfaat). De bedoeling is dat ik in dit mengsel het massapercentage Soda ga bepalen.

het betreft hier zouten, en de bedoeling is dat ik een neerslag ga vormen in het mengsel, waarna ik de neerslag en de vloeistof moet gaan scheiden.

DE VRAAG:

Welke stof moet ik gebruiken om een effectieve neerslag te krijgen waarna ik ook daadwerkelijk het Soda uit het mengsel kan krijgen? En welke scheidingsmethode is in dit geval effectief?

Tip: de leraar heeft aangegeven dat ik iets met de Ks waarde moet gaan doen...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2010 - 16:01

Ken jij een metaalion dat met carbonaat een neerslag vormt, maar met sulfaat niet?

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 16:02

En hoe zou je een vaste stof uit een oplossing kunnen krijgen?

Dat lijkt mij niet zo heel erg moeilijk

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 16:10

Ken jij een metaalion dat met carbonaat een neerslag vormt, maar met sulfaat niet?

Ik moest ff denken en: ja!

RuudH_CF

RuudH_CF

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 20:32

Waarom zo moeilijk?

Voeg zuur toe, meet de hoeveelheid CO2 die vrijkomt (omgekeerde maatcylinder) en reken dan terug.

Het probleem met je neerslagreactir is dat sulfaten vaker eerder neerslaan dan carbonaten.

Met bovenstaande methode heb je er ook geen last van als een gedeelte van het carbonaat ook zou neerslaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures