scanning tunneling microscoop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 117

scanning tunneling microscoop

Hallo,

Op wikipedia las ik over scanning tunneling microscoop en dat hierbij gebruik wordt gemaakt van een scherpe punt ter grootte van een atoom.Nu is een atoom in grootte in de orde van nanometers (miljoenste millimeter) en het kleinste zichtbare grootte van een materie is voor mensen in de grootte van een tiende millimeter.

Kijk maar eens naar een haartje als je deze probeert te bewerken met een een scherp voorwerp dan lukt dat haast niet,je kunt het dus moeilijk of niet bewerken.

een mens is een mens.of ik nou probeer een haar kleiner te maken of piet bijv.

Hoe kan dit dan mogelijk zijn met scanning tunneling microscoop?

Hier klopt iets niet

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: scanning tunneling microscoop

Het is niet omdat we het niet met het blote oog waarnemen dat we het niet kunnen maken/gebruiken. Je denkt toch niet dat alles rond nanotechnologie een fabeltje is?

Berichten: 117

Re: scanning tunneling microscoop

hoe zit het dan met nanotechnologie?Ik weet niet er niet zo heel veel van

volgens mijn redenering heb je bijv 1 hoofdhaar in je hand.die is ongeveer 1/10 mm

dan heb ik een mes, zeer scherp,daarmee wil ik die haar doormidden snijden dus 1/20 mm maken.dit gaat mij niet lukken.

oke dan leggen we die haar onder de microscoop kan ik die haar vergroten tot bijv 3000x maar wil ik hem snijden dan zal ik die haar in werkelijkheid dus niet alleen met beeld doormidden moeten snijden.gaat niet lukken. hoe kun je dan een naald maken met een punt van 1 nanometer??

ik zeg niet dat nanotechnologie een fabel is maar dat het zich vooral richt tot beelden en niet tot voelbare realiteit.

ik probeer logisch en realistisch te redeneren.

Berichten: 374

Re: scanning tunneling microscoop

Leg eens uit waar jij logisch en realistisch redeneert.

Berichten: 117

Re: scanning tunneling microscoop

hoofdhaar = realiteit

een mes = realiteit

snijden= realiteit

dat dit niet lukt =realiteit

die naald is van metaal

ga maar eens kijken naar een naald waarmee je kleding repareert

als je zo een naald van pakweg 1 mm metaal in je hand hebt=realiteit

ik zeg: een naald van 1nanometer van metaal is onmogelijk.

Berichten: 2.337

Re: scanning tunneling microscoop

Waarom denk je dat nanonaalden van metaal zijn?

Men gebruikt hier koolstofbuisjes (nanotubes) of silicium verbindingen voor.

Kijk hier maar voor een voorbeeld.

http://www.natutech.nl/00/NT/nl/49/nieuws/...eemde_stof.html

Ik heb zelf trouwens al eens met een speciale microscoop een celkern uit een eicel gehaald. 100% realiteit

Berichten: 117

Re: scanning tunneling microscoop

ok ik heb het gelezen, ik was in de veronderstelling dat er metaal gebruikt werd de meeste naalden zijn van metaal.

Maar welke techniek wordt er dan voor gebruikt??

iets van van een combinatie van beeld en nog iets??

Berichten: 2.337

Re: scanning tunneling microscoop

johnxl schreef: hoe zit het dan met nanotechnologie?Ik weet niet er niet zo heel veel van

volgens mijn redenering heb je bijv 1 hoofdhaar in je hand.die is ongeveer 1/10 mm

dan heb ik een mes, zeer scherp,daarmee wil ik die haar doormidden snijden dus 1/20 mm maken.dit gaat mij niet lukken.

oke dan leggen we die haar onder de microscoop kan ik die haar vergroten tot bijv 3000x maar wil ik hem snijden dan zal ik die haar in werkelijkheid dus niet alleen met beeld doormidden moeten snijden.gaat niet lukken. hoe kun je dan een naald maken met een punt van 1 nanometer??

ik zeg niet dat nanotechnologie een fabel is maar dat het zich vooral richt tot beelden en niet tot voelbare realiteit.

ik probeer logisch en realistisch te redeneren.
Ik dacht dat scanning tunneling werkt door een naald die over het oppervlak wrijft en zo deze beweging registreert en deze gegevens dan visualiseert. Het is dus geen optisch beeld. Dat kan niet omdat de grootte van wat je wil bekijken "dezelfde grootorde" moet zijn dan de golflengte van je straling die je gebruikt om je beeld mee te maken dus meestal is dat licht, of in uitzonderlijke gevallen 'versnelde' elektronen bij elektronenmicroscopen.

Je mag dat haar nog zoveel vergroten als je wil het probleem zal zijn dat je mes niet scherp genoeg is omdat door te klieven. De dikte van je mes moet een grootorde kleiner zijn. Ook zal je hand aan het trillen zijn. Daarom werken die microscopen voor in vitrofertilisatie mechanisch met de naalden. Je bestuurd die naald met 2 joysticks. één om de eicel vast te houden door ze deels op te zuigen en een andere om de naald te besturen.

EDIT: Ik heb het even nagekeken en de naald is meestal van metaal de nieuwere zijn van koolstofnanotubes. De reden waarom men metaal gebruikt is omdat men niet over het oppervlak wrijft maar men de elektrische stroom meet doordat elektronen van de punt op het oppervlak kunnen "springen".

Je kan het misschien blijven ongeloofwaardig vinden maar men is blijkbaar in staat om een metaalpunt te maken die een punt heeft van 1 atoom. Er zal trouwens altijd wel altijd één atoom het verste zitten. Als er 2 ongeveer even ver uitsteken krijg je een storing aangezien er elektronen vanuit twee punten zullen overspringen.

scanning tunneling

Hier nog een goed online boek over dit onderwerp met een paar zeer interessante foto's in.

Reageer