Vrouwelijke wiskundigen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Vrouwelijke wiskundigen

Ik moet voor een wiskunde werkstuk een aantal belangrijke vrouwen in de wiskunde beschrijven en wat zij hebben uitgevonden. Ik moet ook met een aantal berekennigen van hun voorbeelden geven.

Kan iemand mij helpen door een overzichtje te geven?

Die Engelse site met die lijst van A-Z ken ik al, maar die lijst is voor mij te groot.

Alvast bedankt

J88

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Vrouwelijke wiskundigen

Google:"female math"

eerste link voila:

http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~histor...exes/Women.html

Berichten: 123

Re: Vrouwelijke wiskundigen

"Simplicity does not come of itself but must be created."

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Vrouwelijke wiskundigen

google bied zoveel mogelijkheden... Waarom zoek je niet daar even? typ gewoon: "vrouwelijke wiskundigen"

(met de aanhalingstekens erbij zodat de twee woorden naast elkaar blijven)
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Berichten: 179

Re: Vrouwelijke wiskundigen

Ik ken eigenlijk alleen Emmy Noether en Sophie Germain (en Ingrid Daubechies natuurlijk).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vrouwelijke wiskundigen

Inderdaad, vergeet de Belgische Daubechies niet! Momenteel professor aan Princeton, op wiskundig vlak toch een van de meest gerenommeerde universiteiten!

Normaalgezien krijg ik volgend jaar college van haar, daar kijk ik wel naar uit :roll:

Berichten: 150

Re: Vrouwelijke wiskundigen

Mary Ellen Rudin is ook een zeer beroemd vrouwelijke wiskundige. Zij behoort tot de top van de topologie, wat niet echt de meest eenvoudige richting in de wiskunde is.

Berichten: 5

Re: Vrouwelijke wiskundigen

Mensen,

Ik loop een beetje vast met m'n werkstuk. Ik zou graag een reactie van jullie willen hebben op de volgende punten:

- Ik moet een uitleg geven d.m.v. berekeningen met de Stelling van Noether

- Waar worden/werden de Stelling van Noether, de Noetherse ring en de Heks van Agnesi voor gebruikt

- Waar kunnen we de uitvindingen van: Emmy Noether, Maria Agnesi en Sophie Germain nog in terugvinden in deze tijd?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Groeten,

J88

Reageer