destilleren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

destilleren

hallo, ik zou graag mijn eigen destillatie opstelling bouwen, omdat glaswerk te duur en kleinschalig is. ik wil het zo doen dat ik er een vigreux op kan plaatsen voor alcohol destillatie, maar ook om kan bouwen voor stoomdestillatie. heeft iemand een idee hoe ik aan een geschikte ketel met 2 gaten kan komen? ook zou ik graag ideeen horen hoe ik het beste een vigreux kan maken. het probleem is dat ik alleen koperbuizen met geschikte diameter kan krijgen. andere buizen zijn gevaarlijk in verband met zware metalen. ik dacht eraan om spijkers erdoor te slaan en een spijkerkolom te maken. weet iemand iets beters?

ook hoor ik graag suggesties om een spatkolf te maken voor stoomdestillatie.

Berichten: 74

Re: destilleren

Je zou een oude close-in boiler kunnen gebruiken als ketel.

Ik denk als je even telefoneert naar een loodgietersbedrijf bij jou in de buurt, dat ze er misschien eentje bij het schroot hebben liggen.
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 6

Re: destilleren

http://link.marktplaats.nl/364673438

redelijke prijs

is ook wel los een vigreux bij te bestellen denk ik en grotere kolven

Berichten: 654

Re: destilleren

170 euro voor een hele simpele destillatieset??

Berichten: 3.145

Re: destilleren

Ik zou proberen tweedehands aan een dergelijke set te komen. Via Labstuff kun je veel glaswerk krijgen, maar eBay is ook een goede bron. Een setup, zoals getoond op de foto zou je tweedehands voor minder dan de helft van het gegeven bedrag moeten kunnen vinden.

Zelf heb ik veel tweedehands spul en ik heb voor 200 euro een destillatiesetup NS29 met diverse bijbehorende extra koelers, vigreux, trechters etc., allerlei ander glaswerk, een aantal nikkelen kroezen, gaswasflessen en diverse buizen en slangen. Een hele doos vol uitstekend materiaal. Dit om aan te geven dat je best wel voor een goede prijs aan mooi glaswerk kunt komen, maar je moet wel zoeken en geduld hebben.

Berichten: 654

Re: destilleren

Ik heb gisteren rondgekeken op het internet. Voor zo'n 100 euro kan je een volledig nieuwe set hebben, zoals de link hierboven aangeeft, met een 500 mm Liebigkoeler, dezelfde kolven en keck-clips inbegrepen. Alles NS29.

Het is een kwestie van goed zoeken. Bovendien is tweedehands een heel goede optie, inderdaad.

Berichten: 6

Re: destilleren

achja die kwam ik toevallig tegen , vind het niet zo gek duur voor een nieuwe set

Berichten: 54

Re: destilleren

Sorry dat ik het zeg maar dat is toch gewoon je eigen advertentie dus beetje raar als je die "toevallig" tegen kwam.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: destilleren

Sorry dat ik het zeg maar dat is toch gewoon je eigen advertentie dus beetje raar als je die "toevallig" tegen kwam.
Prima speurwerk.. hehe :P

Berichten: 654

Re: destilleren

Gebruikt glas daalt juist drastisch in waarde.

Reageer