Bolsymmetrie?!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Bolsymmetrie?!

Hallo,

Ik weet niet of dit de juiste plek is om mijn vraag te stellen maarja..

Wanneer is een atoom/ion bolsymmetrisch?

Voorbeeld:

Sc+

1s(2).2s(2).2p(6).3s(2).3p(6).3d(1).4s(1)

Sc

1s(2).2s(2).2p(6).3s(2).3p(6).3d(1).4s(2)

Beide zijn bolsymmetrisch want hun s-orbitaal is ofwel volledig ofwel half gevuld.

Als ik moet bepalen of een atoom/ion bolsymmetrisch is, moet ik dan enkel kijken naar de orbitalen met het hoogste hoofdkwantumgetal (hier dus 4) en niet naar 3?

Is dit ook bolsymmetrisch, p(3) (halfgevuld) en p(6) (volledig gevuld) of d(5) (halfgevuld) en d(10) (volledig gevuld) of f(7) (halfgevuld) en f(14) (volledig gevuld)? Alle elektronen zijn symmetrisch verdeeld over de gelijkwaardige orbitalen, maar is dit dus ook bolsymetrisch? De 3d(1) is niet bolsymmetrisch maar dit kan geen kwaad?

Dan 2de voorbeeldje over bolsymmetrisch:

Neem het element Cr,

normaal zou dit volgens de gewone opbouwprincipes er zo uit zien:

(Ar) 3d(4).4s(2) maar omdat een half-gevulde orbitaal een grotere stabiliteit heeft door haar bolsymmetrisch verdeling wordt het zo:

(Ar) 3d(5).4s(1)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bolsymmetrie?!

Lastig te beantwoorden.

Ten eerste is bolsymmetrie eigenlijk niet van toepassing, want je hebt niet echt een harde 'schil' maar, zoals de quantummechanica omschrijft, alleen een wolk waar op elke plek bepaald is wat de kans is om een electron aan te treffen.

Daarnaast vormen geheel of gedeeltelijk gevulde orbitalen zogeheten hybrides: de orbitalen 'mixen' als het ware waardoor een atoom met gevulde s- en p-orbitalen een soort mengselvorm heeft: Hybridisatie op Wikipedia (Engels)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer