Laurinezuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 21

Laurinezuur

Dag chemieforumaren,

Voor een fase transistie koelsysteem zocht ik een stof met smeltpunt rond de 40 graden C.

Kwam al gauw bij laurinezuur uit, aangezien mijn chemie kennis gering is hou ik me het liefst bij de meest veilige stoffen, aangezien kokosolie voor 50 procent uit laurinezuur bestaat leek me dat veiligheid geen enkel probleem zou moeten zijn.

Toch altijd even lezen, je weet maar nooit of je nog ergens rekening mee moet houden.

Het volgende gelezen Lauric Acid safety

En wat staat er:

3.10 Vapor (Gas) Irritant Characteristics: Vapors or mists cause severe irritation and can cause eye and

lung injury. They cannot be tolerated even at low concentrations.

Tja, waar gaat dat dan precies over? Als iemand in kokosvet bakt en het wordt wat heet zijn er toch ook dodecaanzuurdampen? Wat wordt daar precoes mee bedoeld? Of gaat dat meer over een uitslaande brand in een laurinezuur opslag ofzo? Wat is een "low concentration", in mijn geval kan er bijvoorbeeld best gesoldeerd worden aan iets waar een restje vast laurinezuur aan zit, maar kokosvet verbranden is toch ook niet gevaarlijk?

En verder:

3.11 Liquid or Solid Characteristics: Severe skin irritant. Causes second and third degree burns on short

contact and is very injurious to the eyes.

ehh, kokosolie wordt toch ook als massageolie gebruikt? Hoe is dat met bovenstaande te rijmen?

Mijn vraag is dus niet of laurinezuur veilig is, ik ga er vanuit dat dat zo is (tenzij ik me heeeel erg vergis), maar waarom staan er dan dit soort dingen op een safety chart?

Of worden amerikaanse veiligheidsvoorschriften gemaakt door juristen i.p.v. chemici?

Het gevaar van overdereven veiligheidsmaatregelen aangeven is natuurlijk dat je er aan gewend raakt en er overheen gaat lezen.

ik bedoel:

3.1 Personal Protective Equipment: Respirator, chemical safety goggles, boots and heavy rubber

gloves

"heavy rubber gloves" voor laurinezuur? het zit notabene in melk! De LD50 is 12g/kg, met mijn gewicht kan ik dus rustig bijna een kilo opeten om half dood te gaan, pindakaas is giftiger.

Het doet me gewoon twijfelen aan hoe ik de veiligheidsvoorschriften moet interpreteren, heeft iemand daar goede richtlijnen/ideeen over?

Berichten: 180

Re: Laurinezuur

kokosnootolie is opgebouwd met daarin ongeveer 50% laurine vetzuur. dit houd in dat er van de vetzuurstaarten in de olie ongeveer 50% een C12 staart is.

deze staarten zitten wel vast aan je glycerol. dus deze zijn niet zuur meer.

Wat jij bekijkt is het vetzuur zelf en die is wel zuur.

die dampen enzo die zullen dus weldegelijk schadelijk zijn. (anders zou dit er ook niet in staan. )

dus ik denk dat je je heel erg vergist.

nogmaals het is het vetzuur wat je bekijkt en niet de olie

Berichten: 21

Re: Laurinezuur

Aha,

mooi hoor zo'n chemie forum, goed tegen doodgaan enzo ;)

Anyway, hoe zou ik dan er iets aan ttoe kunnen voegen waardoor het niet meer zuur is, maar smeltpunt toch ongeveer hetzelfde blijft? (smeltpunt mag wel lager worden, niet hoger)

Ik zat ook aan icosane te denken, maar zag ik nergens te koop, is icosane wel veilig te noemen? (komt voor in kaarsen enzo)

Berichten: 21

Re: Laurinezuur

Zie toevallig net wel ergens eicosane te koop:

Eicosane

Maar is voor mijn toepassing wel erg duur, maar 95% zuiver zou ook al goed zijn, zou het ergens anders goedkoper zijn?

Of weet iemand hier een stop die:

a) smeltpunt rond de 40 graden C heeft

b) geen stroom geleid

c) geen plastic (PE en polycarbonaat) of metaal (Al & RVS ) aantast

d) veilig is

e) niet meer dan 10 euro per kg.

misschien is eicosane 95% zuiver wel veel goedkoper als je er meer van koopt.

Berichten: 21

Re: Laurinezuur

stop=stof.. tiepfout.

Berichten: 2.337

Re: Laurinezuur

Hoeveel mag het onder de 40° zijn? Anders zijn glycerol en triethanolamine misschien iets? Beiden hebben een smeltpunt van 20°.

Berichten: 21

Re: Laurinezuur

moet echt ergens tussen de 35 en 45 graden zijn.

Berichten: 180

Re: Laurinezuur

wat is je toepassing.

wordt het bijvoorbeeld vloeibaar wanneer er een kritische temperatuur word bereikt en moet het daarna rondgepompt worden? zit het in een afgesloten bak?

tegen welke maximale temperaturen moet het kunnen etc..

er zijn namelijk legio stoffen die een smeltpunt hebben van 40 graden. (OK iets minder die ook nog eens niet geleiden, maar toch[;)] )

ikzelf zat even aan gehydrogeneerde kokosnotenolie te denken. dit is kokosnotenolie die een iets hogen smeltpunt heeft 36-40 graden. of roomboter natuurlijk.

maar ja hoe zuiver wil je iets hebben (moet je het nog analyseren daarna?)?

dus de toepassing is wel handig.

p.s. geen geheimen erin natuurlijk, maar stof A koelen tot 60 graden vind ik ook een mooie omschrijving

Berichten: 78

Re: Laurinezuur

Uses

Lauric acid is inexpensive, has a long shelf-life, and is non-toxic and safe to handle. Thus, it is often used in laboratory investigations of freezing-point depression. Lauric acid is a solid at room temperature but melts easily in boiling water, so liquid lauric acid can be treated with various solutes and used to determine their molecular masses. In vitro experiments have suggested that some fatty acids including lauric acid could be a useful component in a treatment for acne, but no clinical trials have yet been conducted to evaluate this potential benefit in humans.[7]

Bron: Wikipedia

Het spreekt elkaar weer heerlijk tegen.. Ik gebruik het op mijn werk ook, zonder handschoenen, nog nooit gehoord dat er iets mee aan de hand was. Het wordt namelijk ook niet in een zuurkast uitgevoerd en opgesmolten/opgelost.
kokosnootolie is opgebouwd met daarin ongeveer 50% laurine vetzuur. dit houd in dat er van de vetzuurstaarten in de olie ongeveer 50% een C12 staart is.

deze staarten zitten wel vast aan je glycerol. dus deze zijn niet zuur meer.
Glycerol in kokosolie? Nog nooit van gehoord! De staart maakt een stof niet zuur, maar de zuurgroep :P

Ik zou niet een hap laurine zuur nemen, maar om er mee te werken is volkomen veilig zolang je geen gekke dingen doet. Al die veiligheidsmaatregelen zijn overbodig voor kleinschalig gebruik.

Berichten: 2.337

Re: Laurinezuur

Mzzlaer alle vetten bestaan uit 1, 2 of 3 vetzuren gebonden aan glycerol. Dus ook de vetten uit kokosolie.

Berichten: 21

Re: Laurinezuur

Toepassing gaat inderdaad alleen maar om warmtegeleiding.

Afvoer van warmte door convectiestroom vanaf een bepaalde temperatuur, er hoeft verder niets te worden geanalyseerd, lage viscositeit zou wel handig zijn en ook een specifiek smeltpunt, dus zo min mogelijk "langzaam warm zachter worden".

in vaste fase zo slecht mogelijk warmte geleiden.

Berichten: 78

Re: Laurinezuur

jhullaert zei:

Mzzlaer alle vetten bestaan uit 1, 2 of 3 vetzuren gebonden aan glycerol. Dus ook de vetten uit kokosolie.


Oké dat geef ik meteen toe. Was meer gefocust op het feit dat de zuurgroep met de glycerol bindt, niet de staart.

Berichten: 21

Re: Laurinezuur

Aha, dus wat betreft veiligheid, na een elkaar tegensprekende wiki en veiligheidsvoorschrift, nu ook een zichzelf tegensprekend forum.

Nog een van de dingen waar ik naar op zoek ben, zo slecht mogelijk warmtegeleidend in vaste fase.

Zou Polyethylene glycol 1000 iets zijn?

In kleine hoeveelheden ook alweer zo duur.

Het systeem is eigenlijk heel simpel

koud water --- rvs wand --- icosane (of zoiets) --- dingen die warm worden met Al, PE en plastic

Het idee is dat dat als de temperatuur van de "dingen die warm worden" boven de 40 komt (en dat moet zo snel mogelijk worden bereikt), dan de overgang naar vloeibare fase voor convectie zorgt en de warmte afvoert.

Berichten: 21

Re: Laurinezuur

plastic in bovenstaande is polycarbonaat

Berichten: 78

Re: Laurinezuur

Ik weet niet hoe snel een molecuul met molmassa ±1000 van fase verandert, en wat er het smeltpunt van is ;)

EDIT: Of staat dit los van de 40°C van de laurinezuur?

Reageer