Race benzine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Race benzine

Hallo,

Ik heb een vraag ik wil graag een toevoeging doen aan normale 98 superplus benzine om de klopvastheid te verhogen.

Ik heb met een lab. medewerker gesproken en die vertelde dat d.m.v benzeen toe te voegen het octaan getal te verhogen was.

Mijn vraag is hoeveel zou ik dan per liter moeten toevoegen en hoe veilig is dit ?

M.v.g Tim

Berichten: 3.145

Re: Race benzine

Benzeen is niet gezond en is kankerverwekkend, maar aan de andere kant, dat zit toch al in benzine, dus als je nog iets meer toevoegt, dan zal dat weinig uitmaken voor de ongezondheid van die brandstof. Je moet toch sowieso voorkomen dat je damp van de brandstof inademt.

Zuivere benzeen is wel te koop, maar wel tamelijk duur. Hoeveel je nodig hebt per liter benzine weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat er goedkopere alternatieven zijn. Tolueen lijkt veel op benzeen, maar is beduidend minder giftig en ook goedkoper, misschien is dat een alternatief? Misschien kunnen iets zwaardere alkanen ook wel dienen als brandstofverbeteraar, bijv. wasbenzine met kooktraject 100 ... 140 (te koop in supermarkt, de gewone kleurloze wasbenzine). Je zou dit ook voor kunnen leggen aan de lab medewerker waar je het in je vraag over had.

Ik denk dat je met een vraag of deze beter op een forum over racen, modelbouw carts o.i.d. beter terecht kunt dan hier op een chemieforum.

Berichten: 157

Re: Race benzine

Waarom zou je de klopvastheid willen verhogen? Ga je een turbo motor bouwen?

Als je meer vermogen wilt kan je beter methanol toevoegen. Dacht iets van 5 tot 8%.

Berichten: 42

Re: Race benzine

Aromaten hebben een hoog octaan getal en zijn dus zeer geschikt als benzine.

Benzeen is prima te gebruiken (wel kanker verwekkend, maar zo vaak zal je er niet mee werken)

Tolueen heeft een nog hoger octaangetal en is minder giftig, dus ik zou dit gebruiken.

LPG heeft een hoger octaangetal dan euro98. Dit zorgt wel voor een hogere vluchtigheid van de benzine. LPG valt in de categorie paraffinen en hier voor geld hoe korter des te beter als benzine, hoe langer des te beter voor diesel.

Wat ook gebruikt wordt als octaanbooster is MTBE of ETBE. Vroeger werd er lood (TEL) aan de benzine toegevoegd om het octaangetal op te krikken. Ivm het milieu is dit vervangen door MTBE/ETBE, maar of je hier makkelijk aan kan komen?

Berichten: 107

Re: Race benzine

Als je niks aan de motor verandert ga je bar weinig effect hebben van die toevoegingen.

P.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Race benzine

Waarin wil je het gebruiken. Zit zelf in de racewereld ;)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 3

Re: Race benzine

Ik ga het gebruiken in een stand up jetski (700 cc takt) en ik heb de power van helemaal onderin nodig en compressie maakt koppel (compressie is dan wel te hoog voor lange plankgas sessie's maar deze gebruik ik nooit altijd stootjes gas van onderuit naar midden gebied in toeren) dus d.m.v hoge klopvastheid zou ik nog omhoog kunnen met compressie en dan zou ik meer koppel eruit kunnen halen.

Ik ben op zoek geweest naar race benzine maar dan word de prijs veelste hoog en mocht er een mooi additief voor zijn zou ik hiermee weer een stukje verder komen.

motor is al getuned d.m.v expansie uitlaat cdi en cylinder kop met verwisselbare verbrandingskamers hiermee kun je dus door andere zogeheten dome's je compressie veranderen.

Momenteel vaar ik op een compressieverhouding van 1:10 (maakt 12,5 bar ong)

Met hoog octaan benzine zou ik naar 1:12 kunnen.

Berichten: 3

Re: Race benzine

[QUOTE] bijv. wasbenzine met kooktraject 100 ... 140 (te koop in supermarkt, de gewone kleurloze wasbenzine)

8-[

zou ik niet doen hoor het spul van de supermarkt laat smerig spul achter.

zou meer in de richting van een redelijk zuiver alcohol gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Race benzine

Ik zeg maar wat, maar is bijvoorbeeld een turbocompressor of supercharger niet effectiever?

Reageer