Hoeveel mol is 85% fosforzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 80

Hoeveel mol is 85% fosforzuur

Hallo,

Weten jullie hoeveel mol 85% fosforzuur is? Bijvoorbeeld 95% zwavelzuur is 20 M. Ik kan op internet niet zo geschikt tabel vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Hoeveel mol is 85% fosforzuur

1436 g/l. nu kun je het zelf uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Hoeveel mol is 85% fosforzuur

besten,

een hoeveelheid mol is NIET hetzelfde als molair of mol/liter.

bij mol hebben we het over hoeveelheden, en bij molair over concentraties.

Re: Hoeveel mol is 85% fosforzuur

Op de fles staat het molgewicht, de soortelijke massa en het percentage en dat is genoeg om het even uit te rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Hoeveel mol is 85% fosforzuur

wie zegt dat hij een fles heeft?

één liter 85% bevat 1436 g fosforzuur... makkelijker kan ik het bijna niet maken...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoeveel mol is 85% fosforzuur

Wat Patrick bedoelt is dat de topicstarter (TS) nergens zegt dat hij het over een fles (met een bepaald volume) heeft. Er is dus ook niks te zeggen over het aantal mol dat de TS voor zich heeft staan (mol = hoeveelheid moleculen). Er valt alleen iets te zeggen over het aantal moleculen per liter (molair, M).

De TS vraagt hoeveel mol er in 85% fosforzuur aanwezig is. Omdat niemand weet over hoeveel liter fosforzuur het gaat, is de vraag niet te beantwoorden. Patrick is van mening dat de TS mol en molair door elkaar heeft gehaald, en dat ben ik met hem eens.

Tenminste, ik denk dat Patrick dat bedoelde :)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Hoeveel mol is 85% fosforzuur

Raspoetin,

correct, ik vermoed dat "mol" en "molair" door mekaar zijn gehaald.

vandaar ook mijn bemerking omtrent beide woorden.

anderzijds zou je natuurlijk kunnen zeggen dat 1 mol fosforzuur rond de 98 g weegt en daarvan kun je dan 85% nemen en terugrekenen over hoeveel mol we het dan hebben. En opnieuw: we hebben het dan over hoeveelheden en niet over concentraties.

In elk geval: mol, molair , dichtheden, al bij al was één en ander voor mij niet duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Hoeveel mol is 85% fosforzuur

Tjonge, en mij is wel ineens duidelijk wat hij bedoelt, zeker gezien het voorbeeld wat hij erachteraan plakt over zwavelzuur...

Maar goed, alle kennistentoonspreiding ten spijt, de TS heeft allang opgegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hoeveel mol is 85% fosforzuur

de TS heeft allang opgegeven.
Wat leuk om te zien dat je altijd zo positief bent, Echtepino.

Vaniah is voor het laatst gisteren om 17:14 hier geweest, en heeft dus alle replies behalve de eerste, die van jou, niet gelezen.

Bovendien ben ik het met de strekking van de discussie wel eens: het komt erop neer dat je zorgvuldig moet zijn bij het gebruik van eenheden. Er is een verschil tussen een mol en een molair, en het is voor dit soort vragen wel erg belangrijk om dat onderscheid in te zien.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer