zouten aanzuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 365

zouten aanzuren

Mohr's zout lost beter op in een zuur millieu dan in water. Afgelopen week heb ik ook ontdekt dat dat ook voor ammomiumijzer(III)sulfaat (0.4 mol/L) zo is.

Wilde deze oplossing maken maar na een uur was het nog niet opgelost. aanzuren met zwavelzuur bleek de oplossing.

Sindsdien vraag ik me af wanneer moet je een zout oplossen in zuur ipv van water (kan het ook zijn dat je het in een base moet oplossen)

Hoe weet je welk zuur je dan moet hebben?

mij lijkt het zuur met dezelfde zoutrest dus sulfaten in zwavelzuur, fosfaten in fosforzuur enzo.

En welke sterkte van zuur je dan moet kiezen.

Als het zout eenmaal opgelost is en je moet de oplossing verdunnen slaat het zout dan weer neer als je in demi oplost?

Ik heb het gevoel dat ik de juiste kennis ergens heb maar na 25 jaar van school lukt het me niet om het op een rijtje te krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: zouten aanzuren

ellen4ever schreef: Mohr's zout lost beter op in een zuur millieu dan in water. Afgelopen week heb ik ook ontdekt dat dat ook voor ammomiumijzer(III)sulfaat (0.4 mol/L) zo is.

Wilde deze oplossing maken maar na een uur was het nog niet opgelost. aanzuren met zwavelzuur bleek de oplossing.

Sindsdien vraag ik me af wanneer moet je een zout oplossen in zuur ipv van water (kan het ook zijn dat je het in een base moet oplossen)

Hoe weet je welk zuur je dan moet hebben?

mij lijkt het zuur met dezelfde zoutrest dus sulfaten in zwavelzuur, fosfaten in fosforzuur enzo.

En welke sterkte van zuur je dan moet kiezen.

Als het zout eenmaal opgelost is en je moet de oplossing verdunnen slaat het zout dan weer neer als je in demi oplost?

Ik heb het gevoel dat ik de juiste kennis ergens heb maar na 25 jaar van school lukt het me niet om het op een rijtje te krijgen
de truc is dat je gewoon de principes van chemisch evenwicht toepast.

Het oplossen van je sulfaatzout is een evenwicht, maar het sulfaat is een zwakke base. Dus als je zuur toevoegt ga je je sulfaat deels protoneren, waardoor er sulfaat verdwijnt, en kan het evenwicht van je oplosreactie verder verschuiven.

Het soort zuur is niet zo van belang, maar preferabel iets dat niet meespeelt in het evenwicht. Zwavelzuur met sulfaat kan lukken, omdat zwavelzuur in eerste benadering slechts één maal deprotoneert, en dus geen sulfaationen bij zal maken. HCl kan chloride-ionen generen, en als je ionen wilt oplossen die als chloride neerslaan zal het averechts werken, natuurlijk.

Als je je oplossing verdund, zullen alle concentraties (zowel van je op te lossen ionen als zuur) veranderen, dus het is best dat je dat eens narekent.

Of je een zuur of base toevoegt zal afhangen van wat afzonderlijke ionen in je zout zijn. Als je zure ionen hebt zal je dus een base kunnen toevoegen.

Wat ook wordt gedaan zijn complexvormers toevoegen. Bijvoorbeeld AgCl oplossen gaat beter als je ammoniak toevoegt. Dat vormt een complex met je zilverionen, waardoor die minder "los" in oplossing zitten, en het oplossen dus weer verder kan doorgaan.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 365

Re: zouten aanzuren

maakt het ook nog uit dat het hier metaalzouten betreft. het zout dat ik moest oplossen had 3waardig ijzer, mohr zout heeft 2 waardig ijzer. En als je dan bv kijkt dat je kalium permanganganaat ook moet aanzuren om geen bruinsteenvorming (neerlag) te krijgen wat ook met de waardigheid van Mangaan te maken heeft.

Reageer