stabiliteit energy drank

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

stabiliteit energy drank

Hallo, Ik heb een heel lekker recept voor een energydrank op basis van natuurlijke ingredienten. Ik vraag mij af wat voor chemische reacties zouden kunnen optreden in een flesje met appelsap, en thee, met dus cafeine.

Alle frisdranken staan stijf van stabilitoren, en zuurteregelaars.

Wat zou er kunnen gebeuren als je dus iets botteld zonder dat soort regelaars?

Vruchtensappen zonder toevoegingen hebben ook een shelflife van 1 jaar, waarom lukt dat niet in de frisdrankindustrie?

Groet Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stabiliteit energy drank

Onmogelijk om te zeggen omdat zowel thee als appelsap geen enkelvoudige stoffen zijn.

Re: stabiliteit energy drank

De meeste problemen met veiligheid van voedingsmiddelen komen uit de microbiologische hoek vnl. bacterieen en schimmels.

Mijn inschatting is dat vruchtensappen die totaal zouden worden gesynthetiseerd acuut verboden worden vanwege de risico's van de samenstellende stoffen.

Thee zou als het nu getest zou worden op voedselveiligheid vermoed ik ook in de problemen komen.

Berichten: 2

Re: stabiliteit energy drank

Gerard schreef:De meeste problemen met veiligheid van voedingsmiddelen komen uit de microbiologische hoek vnl. bacterieen en schimmels.

Mijn inschatting is dat vruchtensappen die totaal zouden worden gesynthetiseerd acuut verboden worden vanwege de risico's van de samenstellende stoffen.

Thee zou als het nu getest zou worden op voedselveiligheid vermoed ik ook in de problemen komen.
Thee zou als het nu getest zou worden op voedselveiligheid vermoed ik ook in de problemen komen.


Waarom zou je denken?

Berichten: 9

Re: stabiliteit energy drank

Even voor jou idee. Vruchtensappen die 1 jaar shelflife hebben zijn hoogstwaarschijnlijk verhit dan wel aseptisch verpakt. Ook zie je ze vaak na een tijdje ''uit elkaar vallen''.

Zuurteregelaars zijn niet meer dan buffers, waardoor meer zuur kan worden toegevoegd, maar de pH hoger blijft (citraat). (min of meer). Zo kan een zuurdere smaak worden gerealiseerd. Stabilisatoren zijn heel vaak aanwezig om mondgevoel te geven (pectine bijv. of maltodextrine), tegen vervaging van de kleurstof door licht invloeden (ascorbinezuur (vitamine C)), of evt. tegen uitvlokking van extracten (het thee extract in ijsthee bijv.). En zo zijn er nog wat dingen te bedenken.

Producten onder de ''ruwweg pH 4'' zijn meestal( lees bijna altijd) veilig voor bederf.

Meesta worden nog de 2 stoffen kalium sorbaat en natrium ascorbaat nog toegevoegd (conserveringsmiddelen die alleen werkzaam zijn bij een lage pH).

Ook zonder al die zuurteregelaars en stabilisatoren is een product ''stabiel''.

Maar waar zou de uitdaging zijn als men in de frisdrank industrie alleen maar water, suiker ,zuur en een smaakje zou hoeven in te mengen?

Reageer