molaliteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

molaliteit

ik heb een azijnzuuroplossing met een volume van V=1003+52x+0,14x2 (V in ml), waarvan 1kg water en x mol azijnzuur erin zitten.

het dichtheid van de oplossing (azijnzuur in water) is 1,015g/ml.

de vraag is molaliteit (mol/(kg water)) van de oplossing. de molaliteit moet 2,68 mol/kg zijn, maar ik kom totaal iets anders uit. kan iemand me zeggen wat ik verkeerd doen?

mijn berekening:

uit de dichtheid 1,015g azijnzuur in 1ml water

en 1l water is gelijk aan 1kg water, dus 1015g azijnzuur

en de molmassa van azijnzuur is 60g/mol en n =m/mm

dus molaliteit is toch 1015g/(60g/mol) = 16,92 mol

Re: molaliteit

Waarvoor dient de vergelijking? Stel V= 1000 ml dan kun je x oplossen.

Berichten: 32

Re: molaliteit

Waarvoor dient de vergelijking? Stel V= 1000 ml dan kun je x oplossen.
het is een gegeven bij de opgave.

die formule is de volume van de oplossing en als ik V=1000 ml neemt dan is x negatief, wat niet kan. het is ook onmogelijk dat V=1000ml , want 1000ml water = 1kg water. en V is het totaal volume van de oplossing. V moet minstens groter dan 2000ml om een x waarde te kunnen krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: molaliteit

De dichtheid van een mengsel is niet gelijk aan een lineaire interpolatie van de dichtheid van de componenten.

De formule die je hebt gekregen geeft aan hoe groot het totaal volume wordt als je x mol azijnzuur in 1 kg water oplost. Bijvoorbeeld in het geval van 0 mol azijnzuur is het volume van 1 kg water dus 1003 ml. Voeg je 1 mol azijnzuur toe aan 1 kg water, dan wordt het totaal volume 1055.14 ml. Hoe zwaar is die 1055.14 ml dan? En wat is dus de dichtheid van een 1 mol/kg azijnzuuroplossing? Kun je nu ook uitvinden wat de concentratie is van een oplossing van 1.015 kg/liter?

Reageer