eerst taal of eerst concepten?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 209

eerst taal of eerst concepten?

Hoi, ik ben benieuwd wat anderen denken hoe het zit: komt het leren van begrippen, concepten voordat je een taal kent of is het leren van begrippen afhankelijk van taal?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: eerst taal of eerst concepten?

Mijn hond spreekt geen talen. Als ik haar voerbak oppak begrijpt ze precies wat dat betekent. Zoiets? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 209

Re: eerst taal of eerst concepten?

Maar ben je het dan ook niet met me eens dat jouw natuurlijk hond niet kan spreken, maar zeker wel de basis van taal in zich bevat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: eerst taal of eerst concepten?

Wel van begrippen. En begrippen die als klanken worden overgebracht, zoals "fietsen" of "plasje" begrijpt ze ook prima. Maar ik denk dat taal uit begrippen ontstaat, en niet andersom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 116

Re: eerst taal of eerst concepten?

Perceptie staat aan de basis van het leren van de eerste concepten. Vervolgens draagt taal riant bij aan het leren en/of verfijnen van een groot aantal niet-basale concepten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: eerst taal of eerst concepten?

Ik denk dat concepten voorafgaan aan taal. Niet elk concept kan met één woord beschreven worden, en omgekeerd kan een woord ook meerdere concepten toelaten. Over dat voorbeeld met de hond, de hond heeft geleerd dat het pakken van een bepaald bakje betekent dat er gegeten gaat worden, daarmee zou je kunnen zeggen dat hij begrip heeft van meerdere concepten. Maar het kan ook puur een vorm van gedrag zijn (stimulus-response).

Ik ben het eens met de stelling van Kaph
Perceptie staat aan de basis van het leren van de eerste concepten. Vervolgens draagt taal riant bij aan het leren en/of verfijnen van een groot aantal niet-basale concepten
Taal kan inderdaad bijdragen aan het verfijnen van niet-basale concepten (nu is het nog de vraag wat er basaal en niet basaal is, en of dat onderscheid werkelijk gemaakt kan worden, lees hierover bv. werk van Jerry Fodor met een atomistisch perspectief op concepten). Verder is het werk van Gardenforsch "Conceptual Spaces" en Rosch (over prototype theorie, meer uit een psychologische en experimentele hoek dan taalkundig) interessant als dit soort vraagstukken je bezighoudt.

Ilse


Reageer