Het kleuren van bloemen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Het kleuren van bloemen

Hallo,

Ik ben op school bezig met een profielwerkstuk waarbij we een onderzoek doen.

het onderzoek gaat over het kleuren van bloemen mbv kleurstoffen.

Ik heb het hele internet afgespeurd en in contact geweest met verschillende mensen maar niemand kon mij verder helpen. nu is mijn vraag:

Welke kleurstoffen gebruiken kwekers om hun bloemen te kleuren?

En welke concentratie zou ik moeten gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Het kleuren van bloemen

Tja, kwekers gebruiken volgens mij geen kleurstoffen. Ik heb wel eens gezien dat mensen rozen blauw kleuren, maar dat doen ze in de vaas, niet in de kwekerij!

Er zijn echt veel links te vinden op het internet, hoor. Bijvoorbeeld: http://www.ehow.com/how_5624474_dye-roses-blue.html

Berichten: 11

Re: Het kleuren van bloemen

Klopt er zijn ook wel veel sites alleen heb ik er nog geen kunnen vinden die specifiek een kleurstof aangeeft.

Berichten: 915

Re: Het kleuren van bloemen

De kleurstoffen uit viltstiften lijken mij uitermate geschikt. Even een viltstift openprutsen en de "inktspons" in een bekertje water roeren. Dat komt omdat deze kleurstoffen wateroplosbaar zijn en dát is de enige voorwaarde waaraan voldaan moet zijn om een (witte) plant te kleuren.

Opgelet: met viltstift bedoel ik een gewone viltstift waar kinderen mee spelen bijvoorbeeld en geen alcoholstift.

Berichten: 11

Re: Het kleuren van bloemen

Ja okee dat is een mogelijkheid alleen is het niet heel handig want het is gekoppeld aan een onderzoekje en doorvoor moet je wel gelijke aantallen hebben wil je iets kunnen vergelijken?

Re: Het kleuren van bloemen

Misschien wat voedingskleurstoffen uit de toko en vergelijken welke het beste en/of snelste werken.

Berichten: 915

Re: Het kleuren van bloemen

Methyleenblauw is dan zeker een aanrader, kan je een beetje kwantitatief werken he ;)

En voor de rest alle pH indicatoren zeker? En hopen dat in een rozenblaadje de juiste zuurgraad aanwezig is. (Of een kleurloze indicator laten opzuigen tot in de blaadjes en dan zichtbaar maken met een zuur of base).

Berichten: 11

Re: Het kleuren van bloemen

Nou eigenlijk was het onderzoek alleen of er verschil in opname is met bijv. bloemen met een dikke stengel en bloemen met een dunne stengel en verschillende soorten bloemen dus eigenlijk gaan we niets doen met de pH.

Berichten: 915

Re: Het kleuren van bloemen

Dus als ik het goed begrijp, zou je eigenlijk een stof willen laten opzuigen door een bloem/plant om dan in de bloemblaadjes het aandeel van deze stof te kwantificeren. Moet het dan een kleurstof zijn?

Je kan dan immers elke wateroplosbare stof oplossen en laten opzuigen door de plant. Nadien extraheer je deze stof uit de bloemblaadjes en ga je die hoeveelheid bepalen. Uiteraard mag de stof niet van nature uit aanwezig zijn in de bloem (of je zou dit moeten oplossen door een blanco-bepaling). Je zou dan een stof kunnen kiezen die je makkelijk kan kwantificeren (bv titrimetrische bepaling van zilverionen).

Uiteraard kan je heel dit experiment nog steeds uitvoeren met bv methyleenblauw (echt een pracht van een niet giftige, wateroplosbare kleurstof) en het gehalte (geëxtraheerde) methyleenblauw bepalen door bv een fotometer.

Berichten: 11

Re: Het kleuren van bloemen

Het klopt wel zo'n beetje ik snap alleen het nut niet van het extraheren van de blaadjes?

Berichten: 915

Re: Het kleuren van bloemen

(...) of er verschil in opname is met bijv. bloemen met een dikke stengel en bloemen met een dunne stengel en verschillende soorten bloemen(...)
Als je wilt bepalen of er een verschil is tussen de opnametijden en opnamehoeveelheden is het nodig dat je de opgenomen stof (al dan niet een kleurstof) terug UIT de bloem krijgt IN oplossing, dus extraheren vanuit de blaadjes (of vanuit de hele plant).

Misschien heb je al die high-tech installaties niet (zoals een fotometer) en dan kan je de bloemblaadjes gaan vergelijken met elkaar qua kleurintensiteit, dan kan je het verhaal rond extraheren gewoon laten vallen natuurlijk. Het extraheren van een te bepalen stof vanuit de blaadjes kan je doen als je nauwkeurige resultaten wilt bekomen.

Berichten: 11

Re: Het kleuren van bloemen

Iemand enig idee wat een goede concentratie zou zijn?

Reageer