Goudchloride laten neerslaan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Goudchloride laten neerslaan

Hallo,

Ik ben 'n middelbare scholier en ben samen met een medeleerling onlangs een zelfstandig onderzoek begonnen. Hierin onderzoeken we de drank Goldstrike, dit is volgens de producent goud houdend en zelfs 23,5 karaats (97,7% puur goud dus). Ook gaan we in dit onderzoek de soort kaneel en het alcoholpercentage testen.

Nu hebben we afgelopen week onze proef uitgevoerd. Ruwweg dit:

Goldstrike filtreren, residu oplossen in koningswater en ten slotte laten neerslaan.

Probleem is dat we de proef hebben uitgevoerd en bij de (globale) laatste stap vast zijn gelopen. Namelijk met welke stof slaan de AuCl4 moleculen neer? Zelf zaten we te denken aan natriumsulfide en dat er dan goudsulfide ontstaat. Echter op het wereld wijde web vinden we neerslagen met sodium metabisulfite en hier zou puur goud mee ontstaan.

Naar mijn weten zouden we bij onze methode : natriumsulfide, dus goudsulfide moeten krijgen. Door dit vervolgens te filtreren en het residu te verwarmen tot ± 1100 graden Celcius zouden we puur goud krijgen.

Wat is volgens jullie de beste methode hiervoor? Óf zitten we zelf al op het goede spoor?

Ook heb ik nog een andere vraag, we zouden onze uitkomst namelijk willen controleren aan de hand van analytische chemie. Zelf zijn we bij apparaten die ICP gebruiken terecht gekomen. Hoe zouden we dit kunnen doen? De chemische tak van een universiteit opbellen en gewoonweg vragen of het mogelijk is?

Alvast bedankt!

Groeten,

Stijn Zanders

Berichten: 4

Re: Goudchloride laten neerslaan