Goudchloride laten neerslaan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Goudchloride laten neerslaan

Hallo,

Ik ben 'n middelbare scholier en ben samen met een medeleerling onlangs een zelfstandig onderzoek begonnen. Hierin onderzoeken we de drank Goldstrike, dit is volgens de producent goud houdend en zelfs 23,5 karaats (97,7% puur goud dus). Ook gaan we in dit onderzoek de soort kaneel en het alcoholpercentage testen.

Nu hebben we afgelopen week onze proef uitgevoerd. Ruwweg dit:

Goldstrike filtreren, residu oplossen in koningswater en ten slotte laten neerslaan.

Probleem is dat we de proef hebben uitgevoerd en bij de (globale) laatste stap vast zijn gelopen. Namelijk met welke stof slaan de AuCl4 moleculen neer? Zelf zaten we te denken aan natriumsulfide en dat er dan goudsulfide ontstaat. Echter op het wereld wijde web vinden we neerslagen met sodium metabisulfite en hier zou puur goud mee ontstaan.

Naar mijn weten zouden we bij onze methode : natriumsulfide, dus goudsulfide moeten krijgen. Door dit vervolgens te filtreren en het residu te verwarmen tot ± 1100 graden Celcius zouden we puur goud krijgen.

Wat is volgens jullie de beste methode hiervoor? Óf zitten we zelf al op het goede spoor?

Ook heb ik nog een andere vraag, we zouden onze uitkomst namelijk willen controleren aan de hand van analytische chemie. Zelf zijn we bij apparaten die ICP gebruiken terecht gekomen. Hoe zouden we dit kunnen doen? De chemische tak van een universiteit opbellen en gewoonweg vragen of het mogelijk is?

Alvast bedankt!

Groeten,

Stijn Zanders

Berichten: 4

Re: Goudchloride laten neerslaan

Het filtraat inderdaad oplossen in koningswater. AuCl4 - is een complex en slaat dus niet als zodanig neer. Wat je kunt doen, is het goud uitreduceren met (je geeft het zelf al aan) sulfiet. Je hebt dan meteen het goud als metaal terug en hoeft niet moeilijk te gaan doen met ovens, al kan het geen kwaad om het teruggewonnen goud uit te gloeien.

Succes!

Berichten: 3

Re: Goudchloride laten neerslaan

Bedankt voor je reactie!

Om dat uit te reduceren moeten we volgens mij wel water aan de oplossing toevoegen.

Dan zou de volgende reactie moeten optreden:

2 AuCl4- + 3SO32- + H2O (l) <-> 2 Au (s) + 8 Cl- + 3SO42- + 6 H+

Klopt het dan aangezien er in mijn BINAS staat dat SO42- alléén oxidator in warm, geconcentreerd H2SO4 het geen evenwichtsreactie is en het goud dus niet kan terugreageren? Mits er dus geen warm geconcentreerd H2SO4 aanwezig is.

Verder hebben ik en mijn medeleerling er afgelopen week al natriumsulfiet bijgedaan en er ontstond geen neerslag. Nu is het wel zo dat we met minimale hoeveelheden werken, namelijk 0,01 gram zogenaamd goud. Kan het dus zijn dat de neerslag voor onze ogen niet te zien is? Of is het gewoon een kwestie van geduld hebben, heel veel geduld hebben?

Dan nóg een vraag. Als we dit willen filtreren wat voor filter kunnen we dan het best gebruiken. Een fijne papieren filter of gaat de voorkeur dan meestal uit naar een échte fijne glasfilter.

Nogmaals bedankt!

Berichten: 3.145

Re: Goudchloride laten neerslaan

Goud(III) in de vorm van het tetrachloro complex is best wel sterk oxiderend en dit zal met sulfide zeker geen goudsulfide geven, maar elementair goud en zwavel. Dat is niet iets wat je wilt.

Beter is om natriumsulfiet of natriummetabisulfiet te gebruiken. Dit reduceert het goud(III) ook tot metallisch goud en wordt zelf bij dat proces omgezet in sulfaat ionen welke in oplossing blijven. Op die manier kun je zuiver goud afsplitsen, in sterk zuur milieu. Metalen als koper, ijzer, chroom en nikkel blijven in oplossing.

Zilver is wel storend, dat geeft in de zoutzure oplossing een neerslag van AgCl. Je moet dus eerst het residue van filteren van het drankje oplossen in koningswater. Als hier nog wat residu bij achterblijft, dan moet je nogmaals filteren en dan de heldere oplossing met sulfiet behandelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Goudchloride laten neerslaan

Hallo hallo hallo... we hebben het hier over 10 mg aan goud!!!!

En gezien het s.g. van goud dus een druppeltje van 0,0005 ml !!! (Reken ik goed?)

Gaan we dit terugvinden in een filter?

Berichten: 3

Re: Goudchloride laten neerslaan

We hoeven het in principe niet terug te vinden.

Wat we doen is de filter van te voren verwarmen zodat alle vloeistoffen die er eventueel nog inzitten verdampen. Nadat we hebben gefiltreerd en het goud dus hebben opgevangen doen we precies hetzelfde. Als we deze waarden van elkaar afhalen weten we het gewicht van het goud. Is misschien dan niet zichtbaar, maar we weten hoeveel het is.

Dat is namelijk wat we uiteindelijk willen weten, zo kunnen we kijken of de bewering van de fabrikant klopt.

Berichten: 3.145

Re: Goudchloride laten neerslaan

Als er slechts 10 mg goud in zit, dan gaat het niet werken, maar wellicht kun je wel iets met de kleur. Als je de oplossing neutraliseert en dan bijv. citroenzuur toevoegt, dan kun je een prachtig dieprood of dieppaars colloid maken. Hiervoor zijn zeer kleine hoeveelheden goud (microgrammen per ml) al voldoende.

Je zou ook kunnen zoeken naar sterk gekleurde complexen van goud en colorometrisch een concentratie bepalen.

Reageer