Fluïdum

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Flu

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum dus wist ik niet waar ik deze vraag moest stellen.

Mijn vraag is dus wat fluïdum is. Mijn vader had namelijk bij het opruimen van zijn kamer een paar schriften gevonden en die aan mij gegeven. In deze schriften stond er een artikel over het superkritische punt, oftwel fluïdum. In het artikel stond er ook dat het iets te maken heeft met de temperatuur en de druk van de stof wat je probeert in de superkritische 'stand' te krijgen, maar verder stond er niets in.

Mijn vraag is nu, wat is fluïdum precies, hoe kan je het maken en wat kan je ermee doen?

Alvast bedankt voor het lezen van deze post. Dit artikel is trouwens van februari in 2002.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Flu

Als je een gas of vloeistof verwarmt tot boven de temperatuur van het kritisch punt dan zit er geen faseovergang meer tussen. Deze toestand heeft eigenschappen van zowel het gas als de vloeistof.

Als je een gas samenperst bij een vaste temperatuur (een isotherm, onder de kritische temperatuur) komt er een punt waarop je twee fasen tegelijk krijgt, met daartussen een fasenscheiding. Die scheiding verdeelt de stof in twee stukken die echt verschillende fysische eigenschappen hebben. Bij verder samenpersen neemt de druk even niet toe, terwijl een steeds groter deel van de stof in de vloeistoffase komt. Pas als alles vloeibaar is neemt de druk verder toe.

Boven de kritische temperatuur gebeurt dit niet. Je perst samen en de dichtheid neemt toe, maar er komt geen fase-overgang. Er is een continue verandering van de eigenschappen. Vlak onder de kritische temperatuur is de "sprong" in eigenschappen al kleiner, maar erboven is de "sprong" echt helemaal weg.

Iets dergelijks geldt voor een isobaar: als je bij gelijkblijvende druk een vloeistof verwarmt (onder de kritische druk) dan gaat de vloeistof op een bepaald moment koken, en krijg je langzaam vorming van een gas. Bij verder verwarmen neemt het gasvolume bij constante temperatuur steeds verder toe en het vloeistofvolume steeds verder af. Pas als alle vloeistof weg is neemt de temperatuur verder toe.

Een isobaar boven de kritische druk heeft deze eigenschap niet. Je kunt de vloeistof blijven verwarmen, maar er komt geen moment waarom de vloeistof gaat koken en er dus 2 fasen tegelijkertijd bestaan.

Boven de kritische druk en kritische temperatuur kun je daarom niet echt spreken over een vloeistof of een gas. Deze fase heeft, zoals ik boven al schreef, eigenschappen van beide.

Je kunt met deze kennis water in stoom omzetten zonder het te laten koken: verhoog eerst de druk tot boven de kritische druk (bijvoorbeeld 108 Pa), verhoog dan de temperatuur tot boven de kritische temperatuur (bijvoorbeeld 700 K). Verlaag daarna de druk tot 105 Pa, en daarna de temperatuur tot 373 K. Er heeft gedurende dit hele proces geen fase-overgang plaatsgevonden. Toch begonnen we met een vloeistof en eindigden we met een gas! Alle overgangen zijn geleidelijk verlopen.

Zie ook: http://www.google.nl/images?q=phase+diagram+water

Berichten: 2

Re: Flu

Bedankt, nu is mijn enige vraag wat je ermee kan doen. Heeft dit industriële toepassingen en/of chemische, en zo ja wat kan je ermee doen? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Flu

Tuurlijk, stomerijen gebruiken soms kritische koolstofdioxide om vlekken weg te krijgen.

Re: Flu

Zoek eens op "superkritische extractie" in google

Eerste link

http://www.google.nl/url?q=http://www.kenn...VIqooDXbn1g321w

Reageer