strooizout op de wegen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 241

strooizout op de wegen

Beste,

om onze parking van het bedrijf ijsvrij/sneeuwvrij/... te houden hebben wij strooizout aangekocht.

Dit blijkt bijna altijd natriumchloride te zijn.

Vroeger, meen ik mij te herrinneren was dit calciumchloride dat gebruikt werd om bijvoorbeeld de bruggen ijsvrij te houden.

Is er iemand die mij kan verklaren waarom men nu natriumchloride bezigt ipv calciumchloride?

keukenzout stelt slechts 2 ionen vrij, tgo clalciumchloride : drie.

en ik dacht dat het aantal ionen ook belangrijk was voor de vriespuntverlaging .

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vraag op verzoek van poster verplaatst.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: strooizout op de wegen

Je hebt gelijk voor wat betreft het aantal ionen en de vriespuntsdaling.

Ik denk dat de reden is dat calciumchloride minder beschikbaar is dan natriumchloride en vooral ook duurder.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: strooizout op de wegen

Wil jij kalk van de weg gaan schrapen in de zomer dan? ;)

Daarom dus.. het geeft waarschijnlijk een enorme rotzooi als het niet goed wegspoelt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: strooizout op de wegen

Eventueel alcohol sproeien op de weg.

maar dan zal natuurmonumenten zeker gaan klagen dat de egels dronken zijn.

Ach je moet niet op alle slakken zout leggen toch?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: strooizout op de wegen

Ik vraag mij af of de planten die in contact komen met strooizout zo gediend zijn met natrium als ion.

Moest ik een plant zijn, ik zou mij meer op mijn gemak voelen met calcium.

OK, chloride lijkt mij nu ook niet echt smakelijk voor planten.

Maar het is wel een feit dat er vroeger calciumchloride werd gebruikt, en nu blijkt dit Natriumchloride te zijn.

alcohol sproeien doet hier volgens mij niet echt ter zake.

Mijn vraag was gewoon of iemand wist waarop het strooizout tegenwoordig natriumchloride is, en vroeger Calciumchloride..

Berichten: 654

Re: strooizout op de wegen

Is dat niet erg afhankelijk per plant? Ik kan mij voorstellen dat de hoeveelheid calcium in de grond ook de pH zal beïnvloeden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: strooizout op de wegen

Calciumionen beïnvloeden de pH van grond alleen als het humeuze grond is. Het maakt de grond zuurder. Natriumionen doen dat ook, zij het in mindere mate.

Ik dacht dat er enige jaren geleden een tendens was om calciumchloride te gebruiken. De reden daarachter was dat calciumchloride minder oplosbaar is in water, daardoor minder snel wegspoelt en langer werkzaam is.

Gezien de huidige behoefte aan strooizout heeft men misschien wel noodgedwongen weer gekozen voor natriumchloride (i.v.m. prijs en beschikbaarheid), maar dit beweerde ik hierboven ook al.

Berichten: 26

Re: strooizout op de wegen

volgens mij maakt het niet uit wat je er op gooit het blijft toch wel slecht voor de planten.

doordat er zo veel zout wordt gestrooit kan de plant toch geen vocht meer opnemen door de hoge osmotische waarde van de bodem.

Reageer