Lichaamstemperatuursysteem bij de mens

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Lichaamstemperatuursysteem bij de mens

Hoe werkt het systeem, dat de lichaamstemperatuur in stand houdt bij de mens precies? Hoe komt het dat onze lichaamstemperatuur 37 graden C is? Waarom precies die temperatuur en niet een paar graadjes warmer of kouder? Wat heeft bloed precies te maken met onze lichaamstemperatuur (warmbloedig - koudbloedig)?

En als je koude en/of natte voeten hebt, moet je daar zo snel mogelijk wat aan doen. Maar waarom moet je je voeten warm en droog houden? Als ik in de regen fiets en m'n hoofd wordt nat, voel ik me minder ellendig als wanneer ik met natte schoenen en sokken een poosje rond moet lopen. Maar hoe komt dat dan?

Waarom zorgt de stijging van je lichaamstemperatuur met slechts 2 graden al voor een ziek gevoel? En tussen je schouderbladen blijkt een plekje te zitten dat als temperatuursensor lijkt te werken. Is dat zo en hoe werkt dat dan precies?

En als je door de zon verbrand ben, kun je dan het beste een warme of een koude douche nemen? Ik weet namelijk uit ervaring dat als ik verbrand ben, ik tijdens het douchen het liefst onder een koude douche sta, maar als ik een minuutje onder die koude douche vandaan ben, lijkt het wel alsof m'n lichaam de lichaamstemperatuur weer omhoog wil brengen, en met een zo door de zon verbrande huid is dat geen pretje. Daarom begin ik met een koude douche en eindig ik met een behoorlijk warme douche.

Dus kort samengevat: hoe werkt ons lichaamstemperatuursysteem precies?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Lichaamstemperatuursysteem bij de mens

Al onze enzymen (dus alle chemische/biologische reacties) werken het beste bij 37 graden. Er zijn hier maar een paar uitzonderingen op zoals een paar enzymen in de balzak, daaromdat die buiten het lichaam hangt en iets kouder is.

Dat deze enzymen het beste bij 37 graden werken is puur evolutionair.

Het had net zo goed een andere temperatuur kunnen zijn.

Als het warmen wordt trillen de enzymen stuk en kunnen ze hun werk niet meer doen.

Als het kouder wordt werken ze te langzaam en gaan reacties te traag.

Al deze reacties zijn bij 37 graden in evenwicht.

Met 2 graden verschil is dit evenwicht al verstoor en voel je je ziek.

Koud bloedig of warm bloedig doelt alleen op de lichaams temperatuur, niet perse het bloed.

Koud bloedige dieren worden heel traag als het koud is. Hun enzymen werken niet snel genoeg, dus moeten ze eerst opwarmen voor de echte actie.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Lichaamstemperatuursysteem bij de mens

Misschien heb ik een antwoord op de kwestie van koude voeten vs. koud hoofd. Je voeten bereiken de 'core temperature' van je lichaam doorgaans niet eens geloof ik - uiteindes van armen en benen hebben een temperatuur die constant lager ligt dan 37 graden celsius (ze kunnen ook gebruikt worden als koeling, geloof ik - als een heat sink op een processor zeg maar). Je hoofd is van binnen warmer (volgens mij gewoon 37 graden C), en dat is een van de redenen dat je zoveel warmte kwijtraakt vanuit je hoofd: een warm ding met slechts een dun laagje isolatie en een relatief groot oppervlak: wat anders dan je torso, dat ter vergelijking relatief weinig oppervlak heeft en beter geisoleerd is.

Maar goed, misschien is het zo dat als je hoofd koud aanvoelt, het slechts om het buitenste laagje gaat. De rest van je hoofd (het belangrijke binnenste) is nog gewoon op temperatuur. Bij kou in je handen of voeten zijn ze ook echt door en door kouder geworden, niet alleen het buitenste laagje. En misschien dat een dergelijke temperatuurdaling in het binnenste van je ledematen gevaarlijker is en dus onprettiger aanvoelt.

Ik heb geen idee of dit klopt hoor, maar ik vond het logisch klinken. Heeft iemand meer info hierover, misschien?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Lichaamstemperatuursysteem bij de mens

De thermostaatknop van het lichaam zit in de hersenen: de hypothalamus. Hier wordt de temperatuur van het bloed in de gaten gehouden en wordt de informatie van de temperatuursensoren van de huid verzameld. Als de temperatuur afwijkt van de norm dan zal de hypothalamus actie ondernemen en diverse signalen uitzenden naar verschillende lichaamsdelen om de temperatuur weer op peil te krijgen (zoals zweten, bibberen, stofwisselingssnelheid).

Bij een koude douche vernauwen de bloedvaten aan het lichaamsoppervlak zich, waardoor er minder warmte via het bloed kan worden afgegeven. Als het warm is en je neemt een koude douche, zal het lichaam dus minder goed zijn warmte kwijt kunnen en voel je dat je het heet krijgt. Naspoelen met warm water helpt, omdat de bloedvaten zich dan weer verwijden.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 11

Re: Lichaamstemperatuursysteem bij de mens

De mens raakt zo'n 50% van z'n warmte kwijt via z'n hoofd en nek.

De temperatuurssensor zit inderdaad in de hypothalamus, maar ook het instelpunt, bij koorts wordt deze omhoog gezet. (instelling hoger dan temperatuur, men heeft het koud) Bij een hogere temperatuur werkt het afweersysteem namelijk beter, maar andere systemen weer minder goed. Dus als het afweersysteem klaar is, gaat de instelling van de hypothalamus weer omlaag naar de normale temp, maar het lichaam is nog steeds warm. (instelling lager dan temperatuur, men heeft het warm)

Volgens mij betekend warmbloedig dat de lichaamstemperatuur constant blijft (bij mensen dus ongeveer 37 graden celcius), en koudbloedig betekend dat het dier de temperatuur van de omgeving aanneemt. (bijvoorbeeld bij reptielen, zij kunnen ook niet zweten)

Berichten: 71

Re: Lichaamstemperatuursysteem bij de mens

Bas

Bij een koude douche vernauwen de bloedvaten aan het lichaamsoppervlak zich, waardoor er minder warmte via het bloed kan worden afgegeven. Als het warm is en je neemt een koude douche, zal het lichaam dus minder goed zijn warmte kwijt kunnen en voel je dat je het heet krijgt. Naspoelen met warm water helpt, omdat de bloedvaten zich dan weer verwijden.


Het is waar dat je bloedvaten zich vernauwen bij een koude douche maar het lijkt me sterk dat je het heet krijgt. Koud water koelt net even wat beter dan de buitenste bloedvaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Lichaamstemperatuursysteem bij de mens

Ja, na een langere douche met koud water zal het wel meevallen inderdaad. Maar als je desondanks niet voldoende bent afgekoeld dan zul je het sneller weer warm krijgen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer