Elektrochemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 190

Elektrochemie

Beste medeleden,

ik heb een vraag omtrent het pourbaix diagramma uit de elektrochemie.

Om mijn vraag te verduidelijken, neem ik het pourbaix diagramma voor ijzer erbij:

fe

Mijn vraag heeft betrekking op de twee reductielijnen van water. Ik kan met behulp van Nernst de twee dalende rechten wel tekenen, en ik begrijp ook dat er boven de bovenste van de twee zuurstofgas ontstaat, onder de onderste waterstof en dat er tussen de twee lijnen een stabiliteit voor water heerst.

Het is echter om dit laatste dat ik in de knoop zit.

Wanneer ik een gesloten systeem veronderstel, waarin ik een ijzerelektrode onderdompel in een waterige oplossing met bv. ph = 7 en ik zet een spanning van +0.5 V over het systeem, dan krijg in een punt in het stabiliteitsgebied voor water.

Er zal dus geen zuurstofgas of waterstofgas vormen...

Maar tevens geeft dit punt ook aan dat er Ijzertrihydroxide zal ontstaan. Het ijzer zal dus onder die omstandigheden oxideren, wat impliceert dat Fe elektronen zal afstaan.

Maar nu luidt mijn vraag: wie is nu die elektronacceptor, die ene reductie zal ondergaan? Er moet immers altijd een redoxkoppel gevormd worden, maar omdat water stabiel is in die zone, zal het geen elektronen opnemen of afgeven??

Kan iemand mijn redenering corrigeren,

alvast bedankt

Reageer