Zelgemaakte vegtersrolletjes giftig?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 107

Zelgemaakte vegtersrolletjes giftig?

Hallo, mijn moeder heeft gisteren vgtersrolletjes gemaakt (die rolletjes waar je slagroom in kan spuiten).

Nu deed ze dit door het deeg(?) op te warmen met een wafelijzer en vervolgens de rolletjes op te rollen met een PVC buisje. De rolletjes werden zacht en kon je gemakkelijk buigen.

Nu weet ik dat het verbranden van PVC zeer giftig en kankerverwekkend kan zijn indien je dit inademd.

Is het nu verstandig de rolletjes weg te gooien, omdat er ook van deze stoffen in de rolletjes kunnen zitten (weekmakers etc.)?

bvd,

Sjaak

Berichten: 541

Re: Zelgemaakte vegtersrolletjes giftig?

Zolang de PVC niet verbrand is, of afgebroken zou ik me hier geen zorgen over maken.

Berichten: 723

Re: Zelgemaakte vegtersrolletjes giftig?

Als dat hard PVC is, zal daar niet zo veel weekmaker inzitten. Die producten zijn uiteraard wel niet gemaakt om te worden gebruikt in voedingstoepassingen...

Ben geen toxicoloog of kunststofexpert, maar ik zou die zaken wel op eten (tenzij je duidelijk ziet dat de kunststof je eten heeft "aangetast" natuurlijk :-) ).

Berichten: 107

Re: Zelgemaakte vegtersrolletjes giftig?

Ronnie schreef: Als dat hard PVC is, zal daar niet zo veel weekmaker inzitten. Die producten zijn uiteraard wel niet gemaakt om te worden gebruikt in voedingstoepassingen...

Ben geen toxicoloog of kunststofexpert, maar ik zou die zaken wel op eten (tenzij je duidelijk ziet dat de kunststof je eten heeft "aangetast" natuurlijk :-) ).
De PVC werd dus helemaal zacht en makkelijk buigbaar

Berichten: 654

Re: Zelgemaakte vegtersrolletjes giftig?

Dat doen thermoplasten; ze worden zacht bij verhitten. Bij sterke verhitting bereik je de plafondtemperatuur en valt het uit elkaar. Maar als dat het geval is, dan ruik en proef je dat zeker. Gewoon eten. Anders doe ik het.

Reageer