het bloedbad van my lai

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 119

het bloedbad van my lai

ik heb vandaag een gedeelte van de video 4hours in my lai gezien.

dit gaat over het bloedbad in my lai van '68 in vietnam.

voor degene die dit niet kennen zal ik het nog even kort proberen uit te leggen:

tijdens de vietnam oorlog waren de amerikanen in gevecht met de vietcong.

het was geen simpele oorlog, want de tegenstander(vietcong) was eigenlijk niet zo simpel te herkennen. bedoel was het nou een burgerjongetje of een lid van de vietcong?

Toen werd een aanval gepland op 16 maart 1968 op my lai ook wel bekend als pink village.

met de opdracht vermoord iedereen,maar dan ook letterlijk iedereen. vertrok op 16maart om 7uur in de morgen de mannen van charlie companie.

maar tijdens deze aanval werd een grote fout gemaakt.

men ging er namelijk vanuit dat al het grote burgervolk al op de markt zou zijn en zo dus de vietcong overbleef, maar achteraf bleek dat deze nog thuis waren tijdens het ontbijt er zijn vele mensen omgekomen in het kleine dorpje. slechts enkele overleefde dit bloedbad. onder de slachtoffers waren ook vele burgers.

maar nu mijn vraag...

waarom werd opdracht gegeven tot deze operatie? en hoe konden ze zo'n grote fout maken?

Berichten: 10

Re: het bloedbad van my lai

Als je ziet dat de Amerikanen zelfs vandaag de dag, 40 jaar later, dagelijks fouten maken, verwondert het me niet erg dat ze het in Vietnam ook al deden...

Waarom er opdracht werd gegeven tot die specifieke operatie weet ik niet. Waarschijnlijk moet je daarvoor bij het geheime archief van de CIA of zo zijn.

Het uitmoorden van een volledig dorp kan natuurlijk een vorm zijn van morele chantage. De Amerikanen wilden misschien door het uitmoorden van één dorp de rest van de Vietcong afschrikken en ze zo dwingen tot een overgave. Om dezelfde reden werden in de Tweede Wereldoorlog de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki gedropt en de bommen op verscheidene Duitse steden...

Berichten: 119

Re: het bloedbad van my lai

Waarom er opdracht werd gegeven tot die specifieke operatie weet ik niet. Waarschijnlijk moet je daarvoor bij het geheime archief van de CIA of zo zijn.
het geheime archief, ik denk niet dat ik daar zomaar bij kan komen als het geheim is, of trouwens hoe zit dat eigenlijk met het openbaren van documenten. is het niet zo dat 30 of 40 jaar na een bepaald iets de documenten daarover worden vrijgegeven?

en wat betreft het afschrik effect...daar kan ik in komen.

maar toch vin ik het nog onvoorstelbaar hoe ze ooit zo'n fout konden maken en zoveel onschuldige burgers uit konden moorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: het bloedbad van my lai

Hmmm

Een bevel geven kan op diverse niveau's.

Wat er in Mi Lai gebeurd is, heeft zich op het laagste niveau afgespeeld.

Stel je voor..

De Amerikanen waren voor een groot deel dienstplichtigen, die van de schoolbanken af kwamen. Die kregen met een guerilla oorlog te maken.

Als een eenheid verliezen lijdt, die gepaard gaan met bepaalde gruwelijkheden, kan je de situatie krijgen dat er enkele leidinggevenden doordraaien en het bevel geven tot terreur als vergelding.

Zo iets komt vrijwel nooit zo maar uit de lucht vallen.

De hogere leiding geeft in zo'n geval geen bevelen, maar handhaaft wel een sfeer waarbij "koppensnellen" tot een van de nevenaktiviteiten van de militairen gaat behoren.

In Vietnam was het vrij normaal om oren van dode Vietcongstrijders af te snijden. Dit ontstond doordat de legerleiding de term "bodycount" introduceerde.

Al met al kan je zeggen dat het Amerikaanse beleid latent racistisch was.

In Vietnam stond de bevolking aanvankelijk aan Amerikaanse kant, maar dat veranderde door de arrogantie van de Amerikanen al snel in antipathie. Ongeveer dezelfde ontwikkeling als tegenwoordig in Irak.

Berichten: 119

Re: het bloedbad van my lai

ik geloof dat ik inmddels al wel een aardig beeld heb erover...

ik heb namelijk ook al een aantal lessen op school erover gehad.

ik weet niet of een van jullie wel eens 4hours in my lai heeft gezien?

ik vond het zelf een vrij indrukwekkende film, en dan omdat er zoveel in werd geschoten ofzo...

deze film gaat namelijk over de verhalen van de overlevenden.

dit zijn vaak geen fijne verhalen.

maar ook van de kant van de soldaten was het soms afschuwelijk, de soldaten wilden vaak zelf niet eens maar ja bevel is bevel.

wat ik ook erg griezelig vond is het feit dat sommige soldaten gewoon compleet doordraaide...een soldaat vertelde in een interview: toen ik eenmaal een iemand had vermoord ging er bij een knopje om, alles wat in parris island had geleerd kwam weer boven, ik zag de mensen ook niet meer ik zag alleen nog maar nummers,onherkenbare personen...

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: het bloedbad van my lai

Ik heb de film niet gezien, maar ik heb de Vietnam oorlog via TV jarenlang bewust meegemaakt. In de jaren 60 speelde toen ook de verwerking van de tweede wereldoorlog. Wat toen opviel is dat de oudere generatie er toen een dubbele moraal op na hield.

De Duitsers werden aangehaald als grote misdadigers, terwijl de Amerikanen als onze "bevrijders" geen kwaad konden doen.

Daar kwam nog eens boven op de politionele akties in Nederlands Indië.

Daar zijn ook dergelijke dingen gebeurd, als in Mi Lai.

Zoek maar eens op "Raymond Westerling".

Berichten: 119

Re: het bloedbad van my lai

Ik heb de film niet gezien, maar ik heb de Vietnam oorlog via TV jarenlang bewust meegemaakt...
wat misschien ook een rol heeft gespeelt waarom juist de vietnam oorlog bij zoveel mensen sporen heeft achtergelaten is het feit dat het de eerste en (tot nu toe enige?) oorlog is geweest die is gevolgd door de camera.

een man die werd geinterviewd tijdens de film die ik al eerder aanhaalde, vertelde:"dit is mijn leven" waarmee hij het fotoboek in zijn hand bedoelde. daarin stonden foto's van degene die hij vermoord had en alles wat hij had mee gemaakt daar...die man stond helemaal strak onder de medicijnen en als nog zat hij te beven...nog steeds na bijna 40jaar nog steeds te beven, de oorlog is dan wel afgelopen maar nog steeds vechten er zo ongeveer 800.000 de oorlog in hun hoofd dag in dag uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: het bloedbad van my lai

Brennus schreef:Ik heb de film niet gezien, maar ik heb de Vietnam oorlog via TV jarenlang bewust meegemaakt...
wat misschien ook een rol heeft gespeelt waarom juist de vietnam oorlog bij zoveel mensen sporen heeft achtergelaten is het feit dat het de eerste en (tot nu toe enige?) oorlog is geweest die is gevolgd door de camera.

een man die werd geinterviewd tijdens de film die ik al eerder aanhaalde, vertelde:"dit is mijn leven" waarmee hij het fotoboek in zijn hand bedoelde. daarin stonden foto's van degene die hij vermoord had en alles wat hij had mee gemaakt daar...die man stond helemaal strak onder de medicijnen en als nog zat hij te beven...nog steeds na bijna 40jaar nog steeds te beven, de oorlog is dan wel afgelopen maar nog steeds vechten er zo ongeveer 800.000 de oorlog in hun hoofd dag in dag uit...
Ja, natuurlijk was het de eerste, en naar het lijkt laatste keer dat een oorlog vrijwel integraal in beeld kwam.

Alhoewel de Amerikanen wel degelijk wezenlijke informatie achter hielden.

Neem het incident in de baai van Tonkin.

Een Amerikaanse provokatie om een excuus te hebben voor een schaalvergroting in het conflict.

Het is juist het moraliserende van de Amerikanen wat door de jongere generatie genadeloos doorgeprikt werd.

Verder speelden de documentaires naar aanleiding van de boeken van De Jong ook een grote rol.

De jongeren gingen hun vaders lastige vragen stellen.

Er kwamen ontnuchterende zaken boven water, als de onwil van de Britten en Amerikanen om Joodse vluchtelingen op hun eigen vrije grondgebied toe te laten, zowel in Israel als Engeland en de VS.

We stond de oudere generatie massaal te snotteren bij herdenkingen van de Joodse slachtoffers.

In de VS speelde dan ook nog eens tegelijk de haat tegen negers en Joden door groepen als de Ku Klux Klan.

Lynchpartijen, verbrandingen en moorden van zwarten waren bijna aan de orde van de dag.

En zo'n volk zou de wereld van een communistische dictatuur moeten redden? Iederaan had toen immers al in de gaten dat het Zuid Vietnamees regiem ook net zo corrupt was als andere door Amerika gesteunde dictaturen.

Berichten: 119

Re: het bloedbad van my lai

my lai opzich zelfstaand of topje van de ijsberg?


wat denken jullie? was my lai een accident of was het slechts een van de vele massa moorden?

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: het bloedbad van my lai

my lai opzich zelfstaand of topje van de ijsberg?


wat denken jullie? was my lai een accident of was het slechts een van de vele massa moorden?


Ik denk dat het een flink uit de klauwen gelopen incident was.

Maar dat er veel meer van dat soort incidenten waren, maar wel op kleinere schaal. Gebruik van geweld tegen inlanders, verkrachtingen en brandstichting waren aan de orde van de dag.

Een situatie die je nu ook in Irak kan verwachten, maar die niet op TV komt, omdat journalisten gewoonweg niet overal zitten.

Kortom.. Een van de bijkomende verschrikkingen van een oorlog.

Het totaal ontbreken van de rechtsorde.

Natuurlijk worden af en toe wel eens militairen opgepakt en berecht, maar dat is slechts een vertoning om op een hoger niveau de handen in onschuld te kunnen wassen.

Berichten: 127

Re: het bloedbad van my lai

Snellejelle schreef:maar nu mijn vraag...

waarom werd opdracht gegeven tot deze operatie? en hoe konden ze zo'n grote fout maken?
Tja, elk land geeft wel dat soort opdrachten, it's part of war.

Duitsland deed het met Tjechische, Poolse en Sovjetdorpen.

China deed het in tibet, Frankrijk in Siam. Romeinen overal.

Nederland in Indonesie denk aan de ontvolking van de Banda eilanden, Jacatra en Hoamoal.

Meestal is het een straf of een wanhoopsdaad.
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 1

Re: het bloedbad van my lai

Alleen deze schande werd lang geleden uitgevoerd en is ook erkend als "zwijnerij" en fout, ook door Nederland.

dit is anders als je het NU doet en het verleden gewoon doodzwijgt zoals de VS en Israel nog steeds doen!!

vervolgens alle VN resoluties aan je laars lapt ,tja dan ben je dus echt FOUT volgens mij.

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: het bloedbad van my lai

Dit soort dingen gebeurt in elke oorlog. Het verschil nu is alleen de enorme snelheid van communicatie en de middelen voor die communicatie. Elke partij in elke oorlog heeft dit soort dingen uitgehaald, maar met de opkomst van de massamedia werd het steeds moeilijker om het in de doofpot te stoppen.

Eelco

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: het bloedbad van my lai

Ik begrijp het eigenlijk nog altijd niet zo goed.

My Lai ligt in Zuid Vietnam. De USA stond aan de kant van het Zuiden tegen de Noord Vietnamezen. In principe stonden die mensen dus aan hun kant.

De Vietcong waren vnl communistische vietnamezen in het zuiden.

Volgens mij waren die soldaten echt al een heel eind weg dus eer ze daar aan begonnen.

Berichten: 13

Re: het bloedbad van my lai

wij hebben gezien in de klas dat het vooral draaide rond bevelen opvolgen

die militairen moeten bij hun opleiding steeds kill, kill, ... zeggen en daardoor zijn hier toe in staat

Reageer